Wat te denken van de bezuinigingen

19 januari 2011

Wat te denken van de bezuinigingen

De gemeenteraad heeft plannen gemaakt om 55 miljoen te bezuinigen. Alle burgers en organisaties in Eindhoven werden uitgenodigd om hierover hun mening te geven. Op 18 januari mochten mensen hun zegje doen zodat de gemeenteraadsleden konden horen wat de effecten zijn van die keuzes.

Er waren zoveel aanmeldingen dat de hoorzittingen in twee zalen plaats vonden. Vanaf 17:00 tot 22:30 waren er 43 sprekers. De SP was goed vertegenwoordigd. Alle raadsleden en commissieleden lieten zich zien in één van de zalen.

SP raads- en commissieleden in de raadszaal

Voordat de hoorzittingen begonnen, hadden de verenigingen die van de IJsbaan gebruik maken zich voor het stadhuis geïnstalleerd. Er werd ijshockey gespeeld op het Stadhuisplein. Er lag een berg sneeuw met wegwijzers naar de dichtstbijzijnde ijsbaan. In het stadhuis kwam muzikaal protest van het CKE.

IJshockey op het Stadhuisplein

CKE
In de raadszaal kwam eerst het CKE aan bod. De bezuinigingen betekenen voor het CKE dat er veel minder lessen gegeven kunnen worden. Ans Heesterbeek vroeg of het CKE nog bezuinigingsmogelijkheden zag door samenwerking met scholen. Hierin wil men meedenken. De SP denkt namelijk dat de lessen laagdrempeliger en goedkoper kunnen als ze in de wijken aangeboden worden.

IJsbaan
Daarna kwam de IJsbaan aan bod. “Wij willen ijs!” Klonk het in koor. Er zijn 18.000 handtekeningen opgehaald. Van de twintig verenigingen waren er elf die kwamen uitleggen waarom IJssport wèl tot het DNA van Eindhoven hoort. Het was goed om te horen dat veel insprekers mee wilden denken over oplossingen om de IJsbaan rendabel en duurzaam te maken.

Wij willen ijs

Logopedisten
In de andere zaal waren de logopedisten, die uitlegden dat bezuinigingen op de logopedie van de GGD gevolgen hebben voor de stad, omdat als taal- en spraakproblemen niet op jonge leeftijd verholpen worden, er meer kinderen naar het speciaal onderwijs gaan, de schooluitval groter wordt, er meer tieners met gedragsproblemen komen en eventueel in de criminaliteit terecht komen. Ze wezen de gemeente op de wettelijke verplichtingen van voor- en vroegschoolse educatie. Hun betoog was duidelijk; er werden geen vragen gesteld.

Welzijn
De Lumens groep vertelde dat de bezuiniging van 8 miljoen tot gevolg zal hebben dat de Lumens groep moet stoppen met het ouderenwerk, het opbouwwerk en het kinderwerk in de stad. De voorzitter van de cliëntenraad en Dinie van der Linden gaven aan dat ze wel konden bezuinigen, omdat er zaken dubbel gebeurden. Toen Bianca van Kaathoven vroeg hoeveel de Lumens Groep kan bezuinigen door de zaken die dubbel gedaan worden, enkel te gaan doen, kwam het antwoord dat de Lumens groep geen zaken dubbel doet, maar dat andere organisaties het werk van Lumens doen. .

Zelden is het zo druk

Armoedebestrijding
Na de Lumensgroep kwamen organisaties aan bod die zich bezig houden met armoede bestrijding. De sprekers waren blij dat er niet wordt bezuinigd op het armoede beleid en wilden met de gemeente meedenken om de gelden efficiënter in te zetten. De heer Bos van het samenwerkingsverband minima Eindhoven, pleitte voor meer maatwerk en menselijke bejegening op het Werkplein. Als de uitkering stagneert of men te hard ingrijpt bij “fraude” komen mensen in grote financiële problemen. Verder pleitte hij voor het beter inzetten van het participatie budget: “Niet alleen voor de kansrijke werklozen, maar ook vooral voor de kansarmen”. Hij vroeg ook aandacht voor het inzetten van mensen met een uitkering; “geen sneeuwschuiven omdat het de gemeente uitkomt, maar werk met perspectief”. Hij waarschuwde voor het verlagen van de toeslagen op de WWB, waardoor mensen vanwege de woonlasten onder het aanvaardbaar minimum komen. Hij vroeg om behoud van de mogelijkheid voor second opinion voor deze groep.

De voorzitter van de SW-raad maakte zich bezorgd over de effecten van het beleid van het kabinet Rutte voor de mensen die bij de Ergon werken. Hij schetste de problemen die hij verwacht voor deze mensen bij het vinden van een reguliere baan. En de effecten van de bezuinigingen die zich opstapelen voor deze groep, zodat ze snel onder het minimum schieten. Hij vroeg de gemeente mee te denken onder andere: door de doelgroepen van de SW (gehandicapten) niet te vermengen met de doelgroepen van de bijstand (ex-verslaafden en mensen met een psychische problemen); door de wachtlijstverordening niet te veranderen; door een hardheidscommissie in te stellen die oplossingen vindt voor mensen die getroffen worden door het opstapelen van bezuinigingen op regelingen waar zij op aangewezen zijn.

Zelfs de mascotte van de Kemphanen zat op de tribune

Welzijn en Jeugdwerk
Mensen van de ouderenverenigingen pleitten voor aandacht bij de heraanbesteding van de WMO. Men snapt de bezuinigingen, maar ouderen willen wel graag de hen vertrouwde thuiszorgmedewerker houden. Men legde ook uit dat de verhoging eigen bijdragen voor voorzieningen voor sommige ouderen niet betaalbaar is. En men wilde het woord claimgedrag uit de nota, omdat dit een verkeerd beeld geeft van de gemiddelde oudere. Er kwamen kritische vragen uit de SP hoek over de problemen die ouderen volgens de spreker zouden ervaren met de eigen bijdragen, want deze systematiek maakt nu juist dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Patrick van de Voort sprak namens de stichting “Kleurrijke Stad” 50% van de activiteiten vallen weg als de aangekondigde bezuiniging doorgaat. De raads- en commissieleden informeerden of er dan niet meer met vrijwilligers gedaan kon worden. Deze stichting draait echter bijna volledig op vrijwilligers.

In dit blok spraken diverse andere vertegenwoordigers van vrijwilligersorganisaties die wel de gevraagde subsidie hadden gekregen, hun bezorgdheid uit over de toekomst.

Bibliotheek
In de Raadzaal was inmiddels de directeur van de Bibliotheek aan het woord. Ook de bieb wordt geconfronteerd met een forse bezuiniging. Hij kon niet precies aangeven welke activiteiten er dan niet meer uitgevoerd werden. Ans Heesterbeek wilde met hem meedenken en vroeg of er geen oplossing zat om de bieb in wijkvoorzieningen te integreren. Dit is wat het college voorstelt. Hierop kreeg ze geen duidelijk antwoord.

Wegwijzers naar de dichtstbijzijnde ijsbaan

Evenementen.
Het evenementen platform Eindhoven moet het met 1,6 miljoen minder doen. Dat betekent het einde voor Ameezing Eindhoven, het Tuna festival, Fiësta del Sol en kamermuziek in het groen. Men wil wel graag meedenken. Er werd duidelijk uitgelegd hoe men alles financiert. Enkele commissie leden stelden voor de programmering te versoberen. EPE denkt zelf eerder aan goedkoper organiseren van de beveiliging, omdat daar het meeste geld in gaat zitten.

De dorpsraden
Veel dorps- en wijkraden waren vertegenwoordigd. Het plan is ze af te schaffen. De voorzitters van de raden legden uit wat de raad bijdraagt aan de stad. Enkele raden zijn vorig jaar tijdens verkiezingen in de wijk gekozen en in september 2010 door de burgemeester beëdigd. Zij vinden nu stoppen kiezersbedrog.

Welstand
Een aantal architecten en projectontwikkelaars willen de welstandscommissie graag houden. Ze willen verrommeling in de stad tegen gaan. Er is een experiment geweest met Welstandsvrij bouwen in twee wijken in Eindhoven. Hiervan is nog geen evaluatie. De SP heeft hierover daarom grote vraagtekens, omdat de gevolgen voor onder andere de leefbaarheid in de buurten niet duidelijk is en het bezuinigingseffect de moeite niet waard lijkt.

Brandweer
Tegen het einde van de zitting stonden er vijf brandweerwagens op het Stadhuisplein geparkeerd. Klaar om in actie te komen. Alle brandweerlieden zaten in de zaal. De plannen zijn om meer geld (=tijd) te steken in preventie, zodat er minder branden komen en er dus minder brandweerlieden paraat hoeven zijn. Met dat laatste waren de brandweerlieden het niet eens. Het is mooi als er minder branden zijn, maar…: Als er een brand of ramp is, heb je voldoende mensen nodig. Wanneer die komt kun je niet voorspellen. De exacte plannen kenden ze nog niet. Het is afwachten tot deze worden gepresenteerd eind januari.

Vervolg
De gemeenteraad zal op 2 februari over de plannen verder vergaderen. Zie hiervoor de raadsinformatie op de site van de Gemeente Eindhoven.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven