Zienswijzen ophalen in Son en Breugel

9 december 2010

Zienswijzen ophalen in Son en Breugel

Een ploegje SP-ers (waaronder SP-Statenlid Willemieke Arts) en leden van Eindhovense milieuorganisaties (onder andere de Vereniging Werkgroep voor Natuurbehoud en Milieubeheer Eindhoven en omgeving) ging op woensdag 8 december deur aan deur zienswijzen ophalen in Son en Breugel.

De zienswijzen gingen over de nieuwe Oostwest-autoweg, die de provincie wil aanleggen tussen Aarle-Rixtel en Ekkersrijt (een onderdeel van de zogenaamde Noordoostcorridor).

Het gaf aanleiding tot interessante discussies, ondanks dat het koud en glad was en Ajax speelde. De meningen waren verdeeld.

Enerzijds doen de echte milieumensen meteen mee. De plannen voor een nieuwe weg lopen dwars door de zwaarst beschermde natuur van de regio, door natte natuurparels als het Dommeldal en de Breugelse Beemden. Anderzijds zijn er de blije rijders, voor wie de vrije doorstroming van de auto het hoogste goed op aarde is. Daartussen in zit een grote groep.

Velen daarvan kennen het probleem onvoldoende en willen het eerst allemaal nalezen, hetgeen er ongetwijfeld toe zal leiden dat er nog een stel zienswijzen nagestuurd worden.

Anderen redeneren vanuit de lokale Breugelse problematiek. De stukken van de Plan-MER staan nog geen gedetailleerde conclusies toe omdat ze te grofmazig zijn. Naar de mening van Willemieke Arts verdient de lokale verkeersproblematiek in Breugel aandacht, maar is een geheel nieuwe autoweg het bekende kanon waarmee een mus uit de lucht geschoten wordt. Lokale problemen moeten lokaal opgelost worden en het niet aanleggen van deze autoweg maakt zoveel geld vrij, dat daar ruimhartig geld voor beschikbaar kan zijn.

Uiteindelijk zijn er die avond 60 zienswijzen opgehaald en dat is niet onaardig. Bovendien zeiden veel mensen dat ze er nog naar zouden kijken, en dat ze de zienswijze wellicht alsnog zouden opsturen.

Bernard Gerard