Vragen over betrokkenheid van bewoners bij de plannen Hotel Bergstraat

14 december 2010

Vragen over betrokkenheid van bewoners bij de plannen Hotel Bergstraat

Samenspraak tussen gemeente en bewoners kan mooi zijn; bewoners worden geïnformeerd, kunnen hun zegje doen en er wordt rekening met hen gehouden. Maar, hoe hoort samenspraak te gaan als de gemeente een derde belanghebbende partij het maken van de plannen en de samenspraak laat doen? En er naar verloop van tijd een vierde belanghebbende op het toneel verschijnt?

In De Bergen is het de bewoners niet duidelijk welke invloed en rechten ze hebben (en hadden) bij de ontwikkeling van het Hotel Bergstraat. Voor de SP aanleiding hierover vragen te stellen.

Impressie van Hotel De Bergen vanaf de hoek Kleine Berg - Bergstraat (VFO Architecten, 29-10-10)

De gemeente is voornemens om het van der Schoot / Luciferterrein onder voorwaarde te verkopen aan HAG (Holland Art Galery) die er een hotel wil bouwen. Zo zou HAG verantwoordelijk zijn voor de communicatie en participatie met bewoners. Dat alles is door middel van een Klankbordgroep onder gemeentelijk projectleiderschap en met gemeentelijke communicatiemiddelen vorm gegeven. Ruim een maand geleden heeft HAG het definitieve ontwerp van Hotel Bergstraat ingediend bij de gemeente.

De bewoners, die aan het HAG terrein wonen, proberen al jaren als volwaardig partij betrokken te worden bij de ontwikkeling van het plan. Ze hebben klachten over de geringe invloed die ze gehad hebben in de Klankbordgroep en de manier van werken van gemeent en de HAG. Over het resultaat, het definitieve ontwerp, is men niet tevreden onder andere vanwege de grote schaal en omvang van het plan en de verwachte negatieve gevolgen voor de leefbaarheid (verkeer, sociale veiligheid, geluid, etc.).

Naar aanleiding van onduidelijkheden die gerezen rond het betrekken van omwonenden bij het maken van het ontwerp in de Klankbordgroep heeft de SP de volgende vragen:

1. Zijn er afspraken vastgelegd in de reserveringsovereenkomst met HAG met betrekking tot de communicatie met en participatie van bewoners en de Klankbordgroep? Zo ja, welke? Zo nee, wat en hoe is er dan afgesproken en vastgelegd?
  2. Zijn hierover kettingbedingen opgenomen voor het geval het plan, inclusief rechten en plichten doorverkocht wordt aan een andere partij?
  3. In hoeverre zijn bewoners van de Bergen van de bovengenoemde communicatie- en participatieafspraken met HAG op de hoogte gesteld?
  4. Wat is/ was de rol en verantwoordelijkheid van Accor Groep in de persoon van Dhr. Schuurs die onder andere bij de communicatie vanuit de Klankbordgroep en in de planontwikkeling betrokken is?
  5. Hoe beoordeelt de gemeente als toetsende partij de nakoming van de eerdergenoemde afspraken?
  6. Wat is de invloed van dit oordeel op het al dan niet goedkeuren door de gemeente van het definitieve ontwerp Hotel Bergstraat?
  7. Wat is in het algemeen het beleid ten aanzien van communicatie- en participatie vereisten die de gemeente stelt aan derden die plannen zoals definitieve ontwerpen en uitwerkingsplannen van bestemmingsplannen uitwerken?

Over de verkeer- en parkeerbelasting:

1. Is het college bereid om een integrale verkeer- en parkeervisie van de omgeving Bergstraat, Grote- en Kleine Berg aan bewoners en belanghebbende voor te leggen en te bespreken? Zo ja: hoe en wanneer?
  2. Zal met die visie rekening gehouden worden met toekomstige ontwikkelingen zoals van het terrein Fens en ED –kantoor?

Jan van Erp
Raadslid SP