Provinciale Staten behandelt Beleidsnota Luchtvaart

17 december 2010

Provinciale Staten behandelt Beleidsnota Luchtvaart

Op 10 december 2010 behandelde Provinciale Staten de Beleidsnota Luchtvaart. Die gaat op de eerste plaats over de burgervliegvelden Seppe (tussen Rucphen en Halderberge) en over Kempen Airport bij Budel, en om de commerciële helihavens Landerd (bij Grave), Zundert en Bergen op Zoom.

De keus was uit drie beleidsscenario’s: de groei stimuleren, doorgaan op basis van de bestaande regelgeving (“trendvolgend scenario”) of nadere maatregelen die de bestaande regels kunnen aanscherpen in verband met de leefbaarheid van de omgeving (“terughoudend”).

Gedeputeerde Staten (GS) zette in op “trendvolgend”. Willemieke Arts stelde namens de SP voor om een “terughoudend” beleid te voeren. GroenLinks had een vergelijkbaar amendement ingediend. Beide kregen steun van de “vaste aanhang” SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren, en ook van de CU. Zo ook het SP-amendement om geen nieuwe commerciële helihavens toe te staan. Het SP-voorstel om de helihavens Landerd en Zundert op te heffen, omdat die op de rand van een stiltegebied liggen, kreeg geen steun van anderen.

Verder is de keus tussen de bestaande handhaving (= bijna niets), de “geoptimaliseerde handhaving (= een onsje meer) of een maximale handhaving (= dat men ook buiten kantoortijden op klachten ingaat). GS wilde hier eerst de bestaande handhaving, maar dat werd al tijdens de commissiebehandeling, een paar weken eerder, omgezet in “geoptimaliseerd”. Het SP-amendement om op een maximale handhaving te gaan zitten kreeg met de vaste aanhang en CU te weinig steun.

De machtsarrogantie van de CDA-VVD meerderheid bleek nog het duidelijkst bij de zeer beschaafde motie van de ChristenUnie om bij Seppe bij de uitwerking rekening te houden met het inmiddels voltooide dialoogproces met de omwonenden. Dat kon echt niet, vonden CDA en VVD.

Op de tweede plaats ging de nota over Eindhoven Airport. Daar is de provincie, anders dan bij voorgaande vliegvelden, geen bevoegd gezag. De provincie heeft daar wel een belang.

Bij Eindhoven Airport was de keuze tussen instemmen met het advies van Alders (een half jaar nadat dat uitgekomen is!), of meegaan met de eisen van het 10 geboden voor Eindhoven Airport – platform. Dit Platform had overigens voorafgaande aan de commissiebehandeling een goed gesprek gehad met de commissie (EMG). GS had al ingestemd met Alders. Provinciale Staten mocht daar achteraf wat van vinden.

De SP had drie moties ingediend. Die zijn allemaal verworpen door de CDA-VVD meerderheid.

Lichtpunt is dat sommige andere partijen soms geen “njet” zeiden. Dat kan op een ander moment en een andere plaats nog wel eens interessant worden.

Zo bleken de PvdA, de CU en D66 vóór een nieuwe Regionale Overeenkomst rond Eindhoven Airport, en bleken PvdA en CU vóór een krachtiger milieuparagraaf dan vastgelegd in het advies van Alders, dat ten onrechte voor het eigenlijke vliegen volledig op het Emission Trade System van de EU vertrouwt.

De SP-motie om de geluidsruimte vast te stellen op maximaal 3 km2 militair en 6 km2 civiel (de eis van het Platform) kreeg slechts de steun van de “vaste aanhang”.

Nu de Beleidsnota is aangenomen, moet daar een juridisch vervolg op komen in de vorm van een reeks Luchthavenbesluiten. Mogelijk is er dan een minder rechtse samenstelling in Provinciale Staten?

Doe uw best bij de komende verkiezingen.

Willemieke Arts
Bernhard Gerard