NatLab en Plaza

30 december 2010

NatLab en Plaza

Plaza Futura blijft de aandacht vragen. Lange tijd hing er een verhuizing naar Strijp S in de lucht. In oktober nam de gemeenteraad een voorstel aan: tekorten werden met terugwerkende kracht opgelost, de nabije toekomst aan de Leenderweg wordt veiliggesteld en er wordt een technische voorziening gerealiseerd waarmee de derde zaal van film naar theater kan switchen en weer terug.

Dat laatste vond de SP-fractie minder nuttig dan de rest van de raad. Wij snappen niet waarom er zo krampachtig vastgehouden wordt aan de theaterfunctie.

De Plaza

Maar goed, het wordt betaald met geld dat vastgezet is voor Plaza. De SP kreeg wat zekerheid over toekomstige degelijke begrotingen en de directe link met een verhuizing naar Strijp S ging eruit. Iedereen tevreden.

Tot vorige week. Toen kwam wethouder Schreurs met een nieuw toekomstplan. Plaza gaat naar Strijp S, andere plek dan in het vorige idee, maar wel lekker snel. We hebben 10 miljoen daarvoor apart gezet, meer gaat de verbouwing van het NatLab niet kosten, misschien wel minder. Nou, wie kan daar tegen zijn?

De SP dus. Op een moment dat de woningmarkt helemaal vast zit, dat cultuur duurder en dus minder toegankelijk wordt, dat Eindhoven ingrijpende keuzes moet maken, ook bij cultuur, op dat moment komt het college met het voorstel om een filmhuis te gaan huisvesten in een gebied waar nog geen woning gerealiseerd is. Een vreemde volgorde voor een stad die krap bij kas zit.

Natuurlijk is het mooi als er meerdere creatieve organisaties een plek vinden in het NatLabgebouw, maar hoe hard nodig is Plaza daarbij en waarom moet dat nu? Waarom niet wachten tot Strijp S zijn beloften waarmaakt en er in ieder geval een begin is van een levende woon- en werkwijk? En waarom die wachttijd niet gebruiken om eens goed te brainstormen over de functie van een filmhuis in onze stad? Waar, hoe groot en hoe breed moet die functie zijn? En bovendien: hoeveel geld hebben we daarvoor over?

Wij willen niet doemdenken, maar wij zijn wel realistisch. Een vertrek uit Stratum kan wel eens heel verkeerd uitpakken voor de bezoekersaantallen. Een van de argumenten tegen de locatie Leenderweg was het parkeerprobleem, dat is er ook op Strijp S, bewoners van de aanliggende wijk hebben nu al parkeeroverlast van mensen die op Strijp S werken.

Kortom, een onlogisch voorstel op het verkeerde moment.

Overigens: op mijn vraag of de toegezegde investeringen aan de Leenderweg doorgaan, was het antwoord bevestigend…

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven