Grote actiebereidheid in strijd tegen armoede

28 november 2010

Grote actiebereidheid in strijd tegen armoede

De ruimte in de Brabanthallen was te klein voor alle deelnemers aan de actie “Wij willen werk, geen armoede”. Ze bleven maar binnenstromen, uit alle hoeken van het land. De SP heeft de handen ineengeslagen met de PvdA, de AbvaKabo-FNV en de CG-raad.

Ook de protestantse kerken hebben laten weten achter de actie te staan, zo liet Emile Roemer weten. Samen met de afdelingen in oprichting uit Oirschot en Best, vulde de afdeling Eindhoven een bus met actievoerders.

Vertrek uit Eindhoven
Vertrek uit Eindhoven / Foto: Sander Coenen

De Oirschotenaren hadden een actie-lied geschreven. In de bus werd geoefend. Later werd het ten gehore gebracht in de ontvangsthal en voor een groot publiek in de grote zaal. Er werd uit volle borst meegezongen met het refrein: “Je bent helemaal niets, Je bent Jan-met-de-pet, Je bent helemaal niets door dit Kabinet". Het lied eindigde hoopvol “Want wij zijn zeker wel iets, dus nu opgelet. Wij laten ons zien aan dit kabinet!” Dat laatste was ook de boodschap van alle sprekers. Omdat zoveel mensen bereid zijn actie te voeren tegen de plannen voor de verslechtering van de Wajong, Bijstand en WSW, bestaat er grote kans dat de plannen niet doorgaan.

Een volle bus
Een volle bus / Foto: Sander Coenen

Toen wij aankwamen waren alle stoelen al bezet. Er waren veel sprekers.

Er waren mensen die nu zelf aangewezen zijn op de Wajong en WSW. Zij vertelden wat de plannen voor henzelf betekenden. Waarom het belachelijk is om te denken dat ze ineens werk gaan vinden als er geen WSW banen meer zijn en de uitkering omlaag gaat.

Een grote opkomst
Een grote opkomst / Foto: Sander Coenen

Agnes Jongerius van de AbvaKabo-FNV, vertelde dat ze sinds dit kabinet er is, te vaak NEE moet zeggen tegen plannen. Ze vroeg zich af in wat voor een samenleving wij willen wonen. De bond wil de CAO voor de sociale werkvoorziening overeind houden, niet onder het minimum loon en staat voor een solidaire samenleving. De vakbond vervolgt haar actie op 6 december met een boekpresentatie in Den Haag.

Henny Lok, een schoonmaakster van Schiphol, die ervaring heeft met actievoeren voor de schoonmakers. Ze is het helemaal eens met de actie en stak de collega’s van de WSW een hart onder de riem. “Als je mensen kunt overtuigen van de rechtvaardigheid van je actie, dan gaan de mensen met je meedenken. Als wij de handen ineenslaan, kan daar geen kabinet tegenop.” Ze waarschuwt ook dat het niet gemakkelijk is: “Geen overwinning zonder strijd, geen strijd zonder gevecht en geen gevecht zonder actie!” Ook de voorman van de acties voor de postbodes vertelde zijn verhaal.

Dringen bij de ingang
Dringen bij de ingang / Foto: Sander Coenen

Ab Poppelaars, van de raad voor chronisch zieken en gehandicapten herinnerde zich uitspraken van Rutte als staatsecretaris. Rutte zei toen dat de WSW de parel op de kroon van de sociale zekerheid is. Een kwestie van beschaving waaraan hij niet wilde morrelen. Ab Poppelaars zal hem hier nog eens mee confronteren. Ook had hij uitgerekend dat dit beleid op lange termijn veel meer geld kost dan het nu oplevert. Een argument waar de VVD toch gevoelig voor moet zijn.

Toespraak Emile Roemer
Toespraak Emile Roemer / Foto: Sander Coenen

Emile Roemer en Job Cohen waren omgeven door fotografen toen ze binnenkwamen. Emile Roemer vertelde precies waar hij voor staat. Het is duidelijk dat wij niet stoppen voor de plannen van tafel zijn. Op de landelijke SP-site, kun je hier meer over vinden. Job Cohen benadrukte dat het niet uitmaakt of je van de PvdA of van de SP bent. Het gaat erom dat er geen mensen afgeschreven worden.

Uitgebreid videoverslag van de manifestatie Armoede werkt niet in de Brabanthallen in Den Bosch. Met toespraken van Emile Roemer, Agnes Jongerius en Job Cohen

Vincent Beiloo maakte op een grappige manier duidelijk dat de WSW, wajong en bijstand onveranderd moeten blijven. Ik heb zo hard gelachen dat ik helemaal vergeten ben om een citaat op te schrijven.

Emile op de foto
Emile op de foto / Foto: Sander Coenen

Tenslotte spraken onze eigen Sadet en de PvdA Mariette Hamer die allebei het woordvoerder voor dit thema in de tweede-kamer zijn. Deze actie bijeenkomst is de eerste in een lange rij van acties. Die net zolang doorgaan tot de plannen van tafel zijn.

In de bus terug werd nog actief doorgepraat. De mensen uit Oirschot zijn druk bezig met het oprichten van een afdeling. Hoewel ze met een paar mensen al het werk moeten doen, maken ze tijd voor deze actie. Ook bij de afdeling Eindhoven bruist het van ideeën. Ronald van Itegem, die de actie georganiseerd heeft en Anke van Hest zullen het nog druk krijgen met de mailtjes met ideeën.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven