Floraplein veilig genoeg volgens wethouder

3 november 2010

Floraplein veilig genoeg volgens wethouder

Sinds enige tijd komen er bij de SP klachten binnen van buurtbewoners en belangenorganisaties over de onveilige verkeerssituatie op het Floraplein.

Het Eindhovense Floraplein is een karakteristiek plein, met de beroemde fontein, waar veel verkeer uit het zuiden Eindhoven binnenkomt. Met de verbouwing in 2007-2008 werd de rotonde op de plein verbouwd tot een Turbo-rotonde met dubbele uitvalsrijbanen voor een snelle doorstroming van het autoverkeer.

En juist deze re-constructie maakt het voor fietser en voetganger zeer moeilijk, en vaak zelfs gevaarlijk, om over te steken. De SP is het dan ook eens met de buurtbewoners en belangenorganisaties dat er snel iets aan deze onveilige situatie gedaan moet worden.

Daarom heb ik in de raadscommissie vergadering van 2 november vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder Helms.

Wethouder Helms was duidelijk in zijn antwoord. Hij heeft in de buurt van het Floraplein gewoond en kent daarom de situatie goed. Hij noemt de situatie dan ook niet "onveilig", maar "hooguit onoverzichtelijk".

De re-constructie van de rotonde was volgens de wethouder nodig voor een snelle doorstroming van het autoverkeer. De prioriteit ligt hier dus bij het autoverkeer en niet bij de fietsers of voetgangers. Een proef, die door de Fietsersbond is voorgesteld, om een rijbaan tijdelijk af te sluiten en zo de doorstroming te meten, is volgens de wethouder technisch niet mogelijk. Andere voorstellen van buurtbewoners en belangenorganisaties zijn in de huidige tijd te duur en worden dus ook niet uitgevoerd.

De wethouder legt op dit moment zijn aandacht bij de zogenaamde “Blackspots” in de gemeente. Een blackspot is een locatie waar de afgelopen 3 jaar 6 of meer ongevallen met letsel zijn geregistreerd. Op het Floraplein zijn van het afgelopen jaar maar 2 ongevallen met letsel bekend. Voor de SP zijn dit er al 2 teveel.

Wel heeft de wethouder een onderzoek toegezegd of er tijdelijk met goedkope middelen een oplossing gevonden kan worden. Maar erg enthousiast was hij daar niet over. Zelfs niet toen Frank Depla (raadslid PvdA) een voorbeeld elders in Eindhoven aanhaalde.

De SP wil nu opnieuw in overleg gaan met buurtbewoners en belangenorganisaties om over vervolgstappen na te denken. Voorlopig zullen de fietsers en voetgangers dus goed op moeten letten met oversteken of, zoals velen inmiddels al doen, een andere route kiezen dan via het Floraplein.

Ernest Maas
SP raadslid