Uitbreiding geluidsruimte Eindhoven Airport

29 oktober 2010

Uitbreiding geluidsruimte Eindhoven Airport

Op 12 oktober 2010 hebben de partijen die deel uitmaken van GLOBE, het orgaan dat toeziet op de uitvoering van de bestaande Regionale Overeenkomst tussen Eindhoven Airport, de omliggende gemeenten, de Provincie, de BOW en de BMF, overeenstemming bereikt over een bescheiden verdere groei van de geluidsruimte van Eindhoven Airport.

Met als tegenprestatie verbeterde afspraken over het bestrijden van hinder, veroorzaakt door dalende vliegtuigen, en het versneld invoeren van milieumaatregelen. Hiertoe wordt de bestaande Regionale Overeenkomst aangepast.

De aanpassing komt erop neer dat de geluidsruimte van Eindhoven Airport mag uitgroeien tot 4,1 km2, waar dat eerst 3,85 km2 was. Deze geluidsruimte geldt met ingang van 2011.

In ruil hiervoor belooft Eindhoven Airport vier maatregelen door te voeren, die de gevolgen van het vliegen verder beperken. Twee daarvan betreffen het geluid, veroorzaakt door dalende vliegtuigen. Dit betreft het gebruik van “reduced flaps” tijdens de eindnadering en een onderzoek naar de mogelijkheden van “idle reverse thrust” in plaats van “Full reverse thrust”. Verder komt er met ingang van april 2011 een verbod op de commerciële vliegtuigcategorieën D, E en F uit de Aircraft Noise Rating Index (lawaaiige toestellen) in het weekend. Hiernaast belooft Eindhoven Airport om per 31 december 2012 de eerste fase bereikt te hebben uit de ACI accreditatie voor C)2 – reductie op luchthavens (het gaat dan om het vliegveld zelf en niet om vliegbewegingen).

SP-lid Bernard Gerard tekent hierbij aan, dat hij blij is met de overeenkomst, omdat deze een win-winsituatie betekent voor alle partijen. Nog blijer is hij met het gegeven, dat de bestaande Regionale Overeenkomst blijkbaar nog steeds factor is om rekening mee te houden.

Als het aan Alders en consorten ligt, wordt de Regionale Overeenkomst zo snel mogelijk afgeschaft en vervangen door zijn Tafel, die geen juridische status heeft en waaraan de economische belangen alles overheersen. De afwezigheid van Alders bij dit Globe-overleg vergemakkelijkte het bereiken van een akkoord dan ook enorm.

Blijkbaar komen we er zonder Alders makkelijker uit dan met Alders.

Bernard Gerard

Wijziging Regionale Overeenkomst Eindhoven Airport (pdf-file)