Cameratoezicht voor een veilig gevoel

13 oktober 2010

Cameratoezicht voor een veilig gevoel

In de raadscommissie Financiën en Bestuur van 12 oktober werd het cameratoezicht aan de Ouverture in Blixembosch besproken. Op 1 maart werd dat toezicht voor een half jaar ingesteld, dit vanwege ernstige overlast door jongeren.

De burgemeester, die de commissie toevertrouwde dat hij eerst dacht dat de camera’s wel weg konden, was na een brief van de politie van gedachten veranderd. Veel fracties vonden die brief niet zo overtuigend, het rapport van het Bureau Beleidsinformatie en Onderzoek gaf evenmin sterke argumenten.

Het effect van camerabewaking zou namelijk na twee maanden teruglopen en jongeren komen samen buiten het bereik van de camera’s. Het veiligheidsgevoel in de wijk was wel gestegen.

De SP stelde dat de angst en de onrust bij de bewoners begrijpelijk is, maar dat we niet goed bezig zijn als we schijnveiligheid bieden.

Her argument dat de jaarwisseling aan de Ouverture altijd onstuimig verloopt, vonden we ook niet sterk, extra politie-inzet werkt vast beter. Dat was te duur volgens de burgemeester. Aangezien ook verwacht wordt dat de verbouwing van het jongerencentrum overlast zal aantrekken, een verwachting die wij niet geheel volgen, meende de burgemeester het negatieve advies van een groot deel van de raad naast zich neer te moeten leggen.

De VVD, voorstander, wil praten over de toegestane periode van camerabewaking, nu een half jaar, zij willen praten over tien maanden. De SP stelde graag mee te praten, maar met de insteek dat de toegestane duur eerder korter dan langer moet worden.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven