SP niet blij met advies Alders voor Eindhoven Airport

15 juli 2010

SP niet blij met advies Alders voor Eindhoven Airport

In opdracht van het kabinet onderzocht voormalig minister Alders hoe 70.000 vliegbewegingen, die op termijn niet meer op Schiphol plaats zouden kunnen vinden, naar Eindhoven en Lelystad verplaatst kunnen worden. Onlangs bracht hij zijn advies aan het kabinet. Alders ziet op de langere termijn voor Eindhoven een forse groei met 25.000 extra vliegbewegingen. De SP is van het begin af aan zeer sceptisch over uitbreiding. Het advies heeft daar geen verandering in gebracht.

In de raadscommissie van 13 juli werd het advies van de Alderstafel besproken, inclusief de mening van het Eindhovense college daarover. De SP was daarbij een ongezellige stoorzender. De rest van de raad was in grote lijnen tevreden. Sommige fracties waren helemaal tevreden omdat het toverwoord 'werkgelegenheid' voor hen voldoende is om iedere vorm van kritisch nadenken te laten varen. Andere fracties waren blij omdat het uiteindelijk minder erg wordt dan men had verwacht. Tja, daar kun je je dan bij neerleggen.

Voor GroenLinks was het als coalitiepartner allemaal wat ingewikkelder. Zij kondigden een aantal moties aan waarmee vooral compensatie van klimaatschade geborgd moet worden.

Het was goed om elkaars mening te horen. Er komt voorlopig wel niets uit Den Haag, daar moet eerst een nieuw kabinet gevormd worden, maar het is belangrijk dat het college alvast weet hoe de Eindhovense raad erover denkt.

Als SP gaven we aan waar voor ons de pijnpunten zitten en welke zaken anders en beter geregeld moeten worden. Voor ons staat het advies een te ruime groei toe. Wij willen vasthouden aan de huidige overeenkomst en streven naar een nieuwe regionale overeenkomst, met een milieuparagraaf erin. En een eindsituatie met een civiele geluidsruimte van maximaal 6 km2.

De Alderstafel adviseert om een evaluatie te houden met partijen die het met het volledige advies eens zijn. Wij vinden dat op z'n zachtst gezegd raar. Alle betrokkenen, dus ook BOW, BMF en de randgemeenten behoren mee te doen aan de evaluatie.

Daarnaast is de politieke betekenis van die evaluatie niet helder. Wij willen die besproken zien in de gemeenteraden van gemeentes die deel uitmaken van het overlegorgaan GLOBE.

Het college spreekt in haar tekst over 'Brainportbestemmingen', dat is voor ons een vaag begrip. Wel weten we dat het aandeel zakelijke passagiers op dit moment gemiddeld 10% is, dit volgens opgave van Eindhoven Airport. De term 'combibestemming' helpt ook niet echt, bedoeld wordt een combinatie van zakelijk verkeer en vakantievlucht. Wij willen een duidelijk evaluatiecriterium van het aantal zakelijke passagiers dat gebruik maakt van Eindhoven Airport. Gewoon aan alle passagiers vragen: waar woont u, waar gaat u heen, wie betaalt uw reis. Moeilijker hoeft niet.

Om de geluidsproductie te bepalen heb je meetsystemen nodig, het bestaande systeem is daarvoor niet goed genoeg. Wij willen onafhankelijke metingen, openbare resultaten, een fijnmazig systeem en meting over een groter oppervlak.

Het advies van Alders gaat ervan uit dat de internationale afspraken rond klimaateffecten voldoende zijn om de bijdrage van het vliegveld aan het klimaatprobleem te beperken. Wij vinden die onvoldoende. Er zal nagedacht moeten worden hoe de klimaatschade beter gecompenseerd kan worden. Vliegen op grote hoogte leidt tot meer klimaatschade dan in internationale modellen verwerkt zit.

Daarnaast sprak woordvoerder Ans Heesterbeek de verbazing van de SP-fractie uit over het gemak waarmee vergeten wordt waarom de heer Alders aan de slag ging: Schiphol had de grenzen aan de groei bereikt, daar moest een oplossing voor komen. Nu lijkt de uitbreiding van Eindhoven Airport een zegen voor Eindhoven en de economie in de regio. Wij gaan niet mee in die gedachtesprong.
Het college noemt een verwachte groei van de werkgelegenheid: tot 1.500-1.600 FTE. Die cijfers worden niet onderbouwd. Die veronderstelde groei lijkt de SP zwaar overschat. Ddie overschatting zien wij ook als het gaat over het belang dat hier en daar gehecht wordt aan Eindhoven Airport als werkgever en als motor achter onze economie.

De fractie denkt na over enkele actuele moties en over het moment waarop die het best ingediend kunnen worden.

Ans Heesterbeek