Het Jaarverslag en de Jaarrekening

17 juni 2010

Het Jaarverslag en de Jaarrekening

Gedurende twee dinsdagavonden is in de raad het Jaarverslag en de Jaarrekening 2009 besproken. Een beetje anders dan anders, we spraken over keuzes en de gevolgen daarvan, maar die keuzes zijn vorig jaar gemaakt en uitgevoerd. Met de toenmalige raad en het college dat daarbij hoorde. De nieuwe wethouders spraken dus over zaken van voor hun tijd, een deel van de raad overigens ook.

Enkele fracties waren zeer uitvoerig in hun kritiek op wat er niet goed is gegaan, de financiƫle situatie van de stad baarde hun heel grote zorgen en zij spraken daarover zeer grote woorden.
De SP ging niet mee in die hype. Natuurlijk snappen we dat er zwaar weer op komst is en dat we verstandig met geld moeten omgaan, dat deed het vorige college dan ook.

De SP snapte dat er moties waren in allerlei variaties die allemaal een betere controle van de financiƫle stand van zaken beoogden. Wij waarschuwden er wel voor dat die de werkdruk van de ambtenaren kan vergroten en dat de raad veel informatie te verstouwen krijgt.

Uiteindelijk, na toezeggingen van het college, waren een aantal moties verdwenen. De SP diende met de PvdA een motie in waarin we het belang van een laagdrempelig Ir.Ottenbad onder de aandacht van het college brachten. Dit zwembad trekt minder bezoekers dan eigenlijk goed zou zijn, maar het is een prima sportaccommodatie voor veel Eindhovenaren, dat moeten we vasthouden. De motie kreeg brede steun.

Tot zover het verleden, volgende week gaan we praten over de Kadernota. Daarin geeft het college aan wat zij de komende tijd wil doen, en soms ook wil laten, in Eindhoven.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven