De Landing komt uiteindelijk goed terecht

22 mei 2010

De Landing komt uiteindelijk goed terecht

Wijkgebouw De Landing in Vaartbroek figureert met een vrolijke foto in het ED van 23 april 2010. Nu weer “om trots op te zijn”. Dat was een tijd geleden anders.

Medio 2008 benaderde het toenmalige bestuur de gemeente met een wanhoopskreet over de staat van het pand na zich jaren voortslepende onderhandelingen met diezelfde gemeente, waaraan al een intentieverklaring uit 2004 ten grondslag lag, nog met wethouder Kuppens (GroenLinks).

Tussen 2004 en 2008 had de gemeente nauwelijks wat van zich laten horen. Dat was ook wel de schuld van De Landing zelf, maar het blijft een slechte omgang met burgers van de kant van de gemeente.

Onder ex-wethouder Van Merrienboer (PvdA) is het VTA-beleid (VTA staat voor Vrije Tijds Accommodatie), dat misschien wel 20 jaar bevroren is geweest, weer een beetje ontdooid. Alleen zat De Landing daarbinnen in de minst urgente categorie. Alleen bij acute problemen of bij samenloop met andere ontwikkelingen was er kans op ondersteuning.

In die tijd heeft ex-raadslid Bernard Gerard zich met de zaak bemoeid, daartoe aangezet door een brief vanuit het VTA-bestuur. Dat heeft er aan meegeholpen dat de relatie tussen De Landing en de gemeente weer in een stroomversnelling kwam. Heel erg hard vloeide het water van die stroomversnelling overigens ook weer niet, want er was een nieuwe brief en een nieuwe interventie nodig voordat het uiteindelijk allemaal goed kwam.

Uiteindelijk werd De Landing geopend door dezelfde Van Merrienboer, inmiddels gemeentesecretaris ad interim (de echte gemeentesecretaris is geveld door de Q-koorts). De aanhouder wint.

Bernard Gerard