Snorders en aliens in de taxiwereld

22 maart 2010

Snorders en aliens in de taxiwereld

Voormalig SP-raadslid Bernard Gerard heeft kort voor zijn afscheid van de Eindhovense gemeenteraad nog enkele vragen aan de Burgemeester en Wethouders gesteld over de handhaving in de taxiwereld. Daarop verscheen 16 maart 2010 antwoord. Het is niet sensationeel.

De meeste vragen van de SP-politicus gingen over ”snorders” en wat daaraan gedaan werd. Een snorder is iemand die zich gedraagt als een taxichauffeur zonder er de papieren voor te hebben. Ze zijn gehaat bij de bonafide chauffeurs.

Het College geeft aan dat het weinig zicht heeft op hoeveel snorders er in Eindhoven opereren. Als de politie een nummer doorkrijgt, wordt er altijd actie ondernomen (beweert het College). Ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat grijpt in als ze er bij reguliere controles een tegenkomen. Dit alles is onder andere afgesproken in de Kwaliteitskring Taxi.

Tegen een “invasion of the aliens”, een colonne taxi’s van buiten Eindhoven die met de carnaval hier binnen kwam vallen, is volgens het College niets te doen zolang ze aan dezelfde voorschriften voldoen als ”onze eigen chauffeurs”, zoals het TX-keurmerk. Alleen deze taxichauffeurs mogen gebruik maken van de busbaan. De busbaan wordt gecontroleerd door de Eindhovense politie.

Er zijn nu al teveel taxi’s (of te weinig standplaatsen, net wat men wil), aldus het College. De aliens maken dat tekort dus nog groter.

Strafblad
Een tijd geleden was er een rel rond een taxichauffeur, die een 9-jarig meisje in zijn taxi misbruikt had en na het uitzitten van zijn straf weer in een taxi van Botax rondreed. Dat betekende het einde van Botax.

SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer had hierover vragen gesteld aan de regering. Onlangs heeft minister Hirsch Ballin (Justitie) laten weten, dat taxichauffeurs vanaf 1 januari 2011 gescreend worden (ook op andere relevante criminele daden). Dat kan leiden tot het tussentijds intrekken van de vergunning. Tot nu toe kan dit alleen leiden tot het niet verlenen van een nieuwe vergunning.

Hoewel de SP niet tot de partijen behoort die elke vrijkomende delinquent meteen weer als potentiële dader wil stigmatiseren – integendeel, de reclassering moet zijn werk kunnen doen- vindt de SP het wel goed dat in deze specifieke context het verkrijgen van een Verklaring van Gedrag aangescherpt wordt.

Gesprek met Kwaliteitskring Taxi
Bernard Gerard heeft een gesprek gehad met de verantwoordelijken van Polyground, een particulier bureau voor oplossingen bij stedelijke vraag- stukken en zich in Eindhoven over het taxiwezen buigt. Op uitnodiging woonde hij een vergadering bijgewoond van de Kwaliteitskring Taxi. Dat was een heel verhaal, te lang om hier helemaal te vertellen. Wie er meer van wil weten, moet maar contact opnemen.

In elk geval zat er de nieuwe directeur van de organisatie van het TX-keurmerk, de heer Krullaars, die meende dat zijn keurmerk met alleen een publiciteitscampagne te redden was. Daar heeft Gerard toch wel wat koude douche – achtige opmerkingen tegen in gebracht.

De TX-organisatie had in Amsterdam een groot onderzoek gedaan (onder andere met “mystery guests”), en op basis daarvan bij enkele bedrijven het keurmerk ingetrokken, aldus de directeur.

Verder overwegen zowel TX als de Kwaliteitskring Taxi om binnenkort een website te openen.

Gerard raadt, in navolging van de kwaliteitskring, iedereen die een taxi gebruikt goed te kijken met wie hij meerijdt, en om bij het vermoeden van onraad het nummer van de taxi op te nemen.

Bernard Gerard