h

Ontwerpadvies Alders Tafel uitgelekt

7 februari 2010

Ontwerpadvies Alders Tafel uitgelekt

Lange tijd is niets vernomen van de Alders Tafel, het overleg dat oud minister Alders met de regio Eindhoven voert over mogelijke uitbreiding van Eindhoven Airport. Inmiddels is een vertrouwelijk ontwerpadvies uitgelekt. De zaken die daaruit naar voren komen, doen het ergste vrezen voor de omwonenden.

De opdracht van het kabinet aan Alders was om te onderzoeken hoe 70.000 vliegbewegingen die op termijn niet meer op Schiphol plaats zouden kunnen vinden, naar Eindhoven en Lelystad verplaatst kunnen worden. Daarbij was van het begin af aan duidelijk dat Eindhoven om financiƫle redenen voor de eerste 35.000 extra vliegbewegingen aan de bak zou moeten. Maar er lag al een regionaal convenant dat een beperktere groei van het vliegveld met bijbehorende overlast toestond en dat zou dus opengebroken moeten worden.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif

Inmiddels blijkt dat de economische crisis de groei van Schiphol heeft afgeremd en de noodzaak van het uitplaatsen van vluchten heeft vertraagd. Zelfs zodanig, dat Schiphol een campagne begonnen is om passagiers terug te halen van regionale luchthavens als Eindhoven en het Duitse Weeze. Het is bijna ironisch.

Maar desondanks blijkt uit het uitgelekte rapport dat toch een groei van 25.000 vliegbewegingen tot 2020 voorzien wordt. De bijbehorende geluidsruimte die deze groei mogelijk moet maken, komt van Defensie die als hoofdgebruiker van het vliegveld 8 vierkante kilometer van haar ongebruikte (dus stille) reservecapaciteit aan het civiele deel afstaat. Deze voorstellen betekenen een ruime verdubbeling van de geluidshinder voor de omgeving. Voor 2010 heeft Eindhoven Eindhoven een geschatte 18.000 vliegbewegingen.

Daarbij komt dat voor de groei van het burger-deel van de luchthaven de openingstijden verruimd moeten worden, zodat er bijvoorbeeld ook een base (thuishaven) van Ryanair gevestigd kan worden.

Groot discussiepunt blijft verder, of de grote uitbreiding van het vliegveld voor de regionale economie noodzakelijk is en opweegt tegen de overlast met betrekking tot geluid en milieu. De verdere uitbreiding kan ook de plaatsen waar woningbouw gepland is of wordt, verder beperken (bijvoorbeeld Sonniuswijk).

De SPfracties in Eindhoven en de provincie houden de ontwikkelingen rond de Alders Tafel nauwlettend in de gaten. Voor hun is de behoefte van de regio aan zakelijke bestemmingen leidend. Ze blijven van mening dat een beperkte groei in overleg met omwonenden met gemak in de zakelijke behoefte aan bepaalde vliegbestemmingen kan voorzien.

Willemieke Arts
SP statenlid
Bernard Gerard
SP raadslid

U bent hier