SP stelt vervolgvragen over verkoop huurwoningen Woenselse Heide

21 december 2009

SP stelt vervolgvragen over verkoop huurwoningen Woenselse Heide

De SP heeft na een uitvoerig buurtonderzoek vragen gesteld over de verkoop van huurwoningen rond de Beijerlandlaan in de Woenselse Heide. De twee eisen waren "De verkoop van huurwoningen in onze wijk wordt voor twee jaar opgeschort" en "Leegstaande woningen worden snel weer verhuurd". Deze eisen werden door een grote meerderheid in de buurt gesteund. Ze worden niet ingewilligd.

Wel probeert het College, samen met Wooninc, het leed te verzachten. Er komen verkoopstimulerende maatregelen en er komt tijdelijke verhuur. Omdat voor de bewoners vooral de leegstand het probleem is, en in mindere mate de verkoop als zodanig, is dat voor de buurt een verbetering. Dit onder de nadrukkelijke voorwaarde dat Wooninc overeenstemming met de Huurdersvereniging bereikt over de uitvoering van die tijdelijke verhuur. Tijdelijke verhuur kan zowel goed als slecht werken.

Buurtonderzoek in de Woenselse Heide
Buurtonderzoek in de Woenselse Heide / Foto: Anke van Hest

Omdat de eisen over de verkoop als zodanig niet ingewilligd zijn, blijft de SP bezig met dit thema. De SP heeft echter geen machtsmiddelen om dat in deze concrete situatie af te dwingen. Het zal een politieke strijd worden om een meerderheid van de gemeenteraad te overtuigen.

Ondertussen zijn de resultaten van het verkoopbeleid niet groots. In anderhalf jaar tijd zijn 15 woningen (van de 224) in verkoop gekomen, waarvan er twee verkocht zijn aan zittende huurders, vier aan niet-huurders (waarvan verder niets bekend is), vier passeren binnenkort de notaris en vijf staan leeg.

De SP wil ook dat, als huurwoningen verkocht worden, dat gebeurt met beschermende constructies en onder gelijktijdige oprichting van een vereniging van eigenaren.

Tenslotte stelt de SP de situatie aan de kaak dat het voor het College volstaat dat het overleg plaatsvindt met de hoepel van huurdersverenigingen van Wooninc, terwijl de buurt zelf, die het aangaat, pas na afloop wat te horen krijgt.

Voor de volledige tekst van de brief klik hier (pdf file).

Bernard Gerard
SP raadslid