Vragen over herinrichting Stationsplein in relatie tot de taxiproblematiek

26 november 2009

Vragen over herinrichting Stationsplein in relatie tot de taxiproblematiek

De Eindhovense SP is bezig met een reeks gesprekken met taxichauffeurs en taxibedrijven om kennis te krijgen van de wereld van de straattaxi. Dat begint aardig te lukken, maar het zou van teveel pretenties getuigen als wij nu al met een alomvattend eindoordeel naar buiten zouden komen.

Op sommige deelaspecten voelen we ons echter al wel in staat tot een voorzichtig geformuleerde mening.

Taxistandplaats bij het station
Taxistandplaats bij het station / Foto: Anke van Hest

Het is ons bekend dat het Eindhovense college erover nadenkt hoe het verder moet met de branche van de Eindhovense straattaxi. Als wij juist geïnformeerd zijn, zou dat op termijn van enkele weken tot een standpunt moeten leiden.

Ondertussen echter heeft het college ons op 3 november 2009 een raadsinformatiebrief (RIB) gestuurd over de tijdelijke herinrichting van het Stationsplein. Daar staat veel in, maar niets over taxi’s. Toch is het Stationsplein een vast thema in elk taxigesprek dat wij hebben. Dit vanuit verschillende gezichtspunten:

• De onvrede over het huidige TX-keurmerk is algemeen, hetgeen in bijna alle gesprekken leidt tot het voorstel om het af te schaffen. Met het TX-keurmerk hangt de dubbele opstelstrook op het Stationsplein samen, een door velen gehate invulling van de openbare ruimte;
  • Algemeen wordt als wens uitgesproken dat er een goede handhaving bij het station moet plaatsvinden. Dit kan consequenties hebben voor de inrichting;
  • De onvrede over de communicatie vanuit de Kwaliteitskring Taxi (overlegorgaan van gemeente, politie en de branche) aan de straattaxichauffeurs wordt algemeen gedeeld. Bij velen is er behoefte aan een informatiepunt op het Stationsplein, waar op een voor chauffeurs overzichtelijke manier gepresenteerd wordt welke evenementen er plaats gaan vinden, hoe de wegomleidingen zijn, etc.;
  • Een van de denkbare maatregelen om de toestand op het Stationsplein beter te reguleren zou een slagboom kunnen zijn, dat werkt op een eerlijk en betaalbaar pasjessysteem. Ook bij het Centraal Station van Amsterdam staat zo’n slagboom (en in onze regio bij Eindhoven Airport). Aan het uitgeven van een pasje kunnen voorwaarden worden verbonden;
  • Ook Prorail maakt met de zônetaxi gebruik van de stationsomgeving;
  • Als de zeggenschap over het taxiwezen inderdaad terugkeert naar de gemeente en/of de provincie, zijn er ook andere ordeningen denkbaar, welke naar alle waarschijnlijkheid gevolgen zullen hebben voor het Stationsplein.

Al met al lijkt het ons tot de gedachte, dat het een goede zaak zou zijn om in het Tijdelijke Herinrichtingsplan Stationsplein (alsnog) maatregelen in te bouwen voor lopende of toekomstige ontwikkelingen in de wereld van de straattaxi. Hierover willen wij als SP de volgende vragen stellen:

1. Is het college het met de SP eens dat de ontwikkelingen in de wereld van de straattaxi gevolgen zullen hebben voor de openbare ruimte op het Stationsplein?
  2. Waarom heeft het college de lopende of te verwachten ontwikkelingen in de taxiwereld niet meegenomen in het nu voorliggende tijdelijke Herinrichtingsplan?
  3. Is het, naar de mening van het college, mogelijk en zinvol om dat alsnog te doen?
  4. Zo ja, hoe wordt de taxiwereld daarbij betrokken?
  5. Zo nee, hoe stelt het college zich dan voor om toekomstige aanpassingen door te voeren? Via een herinrichting van de herinrichting?

Bernard Gerard
SP raadslid

SP wil gesprekken met taxichauffeurs