Goederentreinen in Eindhoven door rood

15 november 2009

Goederentreinen in Eindhoven door rood

Zoals bekend rijden er over de Brabantroute, en dus ook door Eindhoven, nogal wat treinen met gevaarlijke stoffen. De SP heeft daar in het verleden regelmatig aandacht aan besteed en dat heeft er toe bijgedragen dat de ammoniaktransporten van de Brabantroute verdwenen zijn.

Desalniettemin kart er nog steeds het nodige aan gevaarlijke stoffen op het spoor door Eindhoven, en af en toe rijdt dat door rood. In Barendrecht leidde dat tot een ernstig ongeval en in Eindhoven zou dat ook kunnen gebeuren. In Barendrecht was de oorzaak mede gelegen in de verouderde ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). De Verbeterde Versie van de ATB heet ATB-Vv. De oude versie stopt de trein niet automatisch onder de 40 km/uur, de nieuwe wel.

PvdA-raadslid Cols heeft er vragen over gesteld. Dat was een goed idee van Cols.

Uit de beantwoording blijkt, dat in de jaren 2004 t/m 2008 40 keer een trein door het rood gereden is, waarvan 5 goederentreinen waarvan één trein met gevaarlijke stoffen.
Bij de 5 goederentreinen betrof het in alle gevallen sein 26. Dit sein is ATB-Vv en dus moeten de goederentreinen gestopt zijn.
Van de 35 personentreinen, die door rood reden, deden er dat 27 bij een ATB-Vv sein. Die zijn dus gestopt.

Blijkbaar ondervangt de Vv-verbetering statistisch dus al 80% van de roodpassages. Omdat de resterende 20% wel voor een hoop ellende kan zorgen, is de vraag hoeveel seinen er wel en nog niet Vv zijn.
In Eindhoven staan 77 seinen. Daarvan hebben er 27 Vv. Blijven er 50 over zonder Vv.
Van die 50 staan er 28 op plaatsen waar het geen kwaad kan. Blijven er 22 over op plaatsen waar het wel kwaad kan.
Van die 22 staan er 9 op hoofdbaanvakken en 13 op toeleidende baanvakken.

Het Ministerie van V&W heeft in het recente verleden geïnvesteerd in extra Vv-seinen op de Brabantroute. Bovenstaande getallen zijn daarvan het resultaat. Het Ministerie heeft tot nu toe geen zin om er meer aan te pakken, de gemeente wel. De discussie gaat dan over genoemde 22 seinen. Het kost € 50.000 per sein om ze Vv te maken, samen dus 1,1 miljoen. De gemeente zit in de Bestuurlijke Taskforce Brabantroute. Die probeert het Rijk te porren om de resterende 22 seinen ook te beveiligen. De signalen zijn optimistisch, maar er is nog geen besluit. Mocht het uiteindelijk toch niet lukken, dan betalen Eindhoven en de provincie het zelf (op fifty-fifty basis).

Overigens heeft de gemeente in het externe veiligheids – beleid ook al andere maatregelen genomen om de veiligheid van het spoor te vergroten en/of om rampen beter te kunnen bestrijden, zoals bijvoorbeeld een beter blussysteem voor de Brandweer het opzetten van een Trein Incident Management Systeem, en het veiliger maken van de gebouwen langs het spoor.

Bernard Gerard
SP raadslid