SP in actie tegen verkoop huurwoningen

28 oktober 2009

SP in actie tegen verkoop huurwoningen

De SP heeft een buurtonderzoek gedaan bij 222 huurwoningen van de woningbouw-vereniging Wooninc in het complex rond de Beijerlandlaan. Wooninc biedt vrijkomende woningen op reguliere wijze te koop aan (dus zonder nadere afspraken over terugverkoop aan de corporatie etc).

Het gaat om gewilde huurwoningen (met een huur rond de € 500), die tot nu toe nooit lang leegstonden. Nu staan ze wel lang leeg: de langste al anderhalf jaar. De crisis doet zijn invloed gelden.

Buurtonderzoek in de Woenselse Heide
Buurtonderzoek in de Woenselse Heide / Foto: Anke van Hest

De SP staat om algemeen-politieke redenen kritisch tegenover de verkoop van huurwoningen, maar is soms gevoelig voor goede, situatiegebonden argumenten. De buurt deelt soms de politieke overwegingen, maar redeneert logischerwijs vooral vanuit de eigen situatie.

Het belangrijkste argument voor de bewoners is dat ze hun huizen zelf in praktijk niet kunnen kopen. Ze doen rond de 2 ton, hebben een flinke onderhoudsachterstand en de buurt vergrijst, waardoor de meeste bewoners geen hypotheek krijgen. Er zijn een paar woningen verkocht, waarvan slechts één aan een huurder. Ook hebben de bewoners forse kritiek op de communicatie met Wooninc.

Zowel de buurt als de SP hebben bezwaar tegen de (in sommige gevallen) langdurige leegstand, die het gevolg is. 148 van de 169 huishoudens, die de SP bij zijn onderzoek thuis getroffen heeft, steunen de eisen dat de verkoop van huurwoningen in deze wijk voor twee jaar moet worden opgeschort, en dat leegstaande woningen snel weer verhuurd moeten worden.

De SP-raadsleden Gerard, Kamphorst en van den Crommert hebben naar aanleiding van het onderzoek vragen aan het College gesteld. Deze vragen zijn hier (pdf-file) te lezen. In hoofdlijnen komen de vragen erop neer dat de SP voorstelt de verkoop van huurwoningen in Eindhoven voor twee jaar op te schorten, en om – afhankelijk van hoe de crisis zich ontwikkelt – nieuw beleid te maken.

Verder vragen de SP-ers het College of de omgang tussen Wooninc en de huurders past bij het BBSH en de nieuwe Overlegwet.

Bernard Gerard
SP raadslid