Enkele hete hangijzers in de begroting

11 oktober 2009

Enkele hete hangijzers in de begroting

Op donderdag 8 oktober werd de begroting besproken in twee dubbele commissies. Enkele zaken uit de commissies Jeugd en Gezin, Onderwijs, Sport en Cultuur (JGOSC) en Maatschappelijke Zorg, Financiën, Personeel en Organisatie (MZFPO), ook wel de commissies Mittendorff en Don genoemd, wil ik hier noemen.

De SP-fractie maakte een compliment aan college en ambtenaren. Eindhoven heeft de financiën voor dit moment op orde en dat is knap.

Eindhovense Sportraad
Er zijn wat aandachtspunten. Ten eerste de Eindhovense Sportraad (ESR). Deze raad is belangrijk voor veel sportclubs, met name als ondersteuner en raadgever. Een onderzoek van de rekenkamer eerder dit jaar wees uit dat er een professionaliseringsslag te maken viel. Hiervoor is de ESR met een plan gekomen. Een mooi plan. Maar het geheel gaat wel € 100.000,- extra per jaar kosten. Het college heeft daar geen geld voor vrijgemaakt. Deze taak kreeg de raad. De SP wil die taak graag op zich nemen. Wij vinden dat heel normaal.

We denken wel dat het voor minder geld kan, bijvoorbeeld een manager voor één FTE voor het managen van drie medewerkers lijkt ons wat veel. Wij denken dat de contributie die de sportverenigingen aan de ESR betalen niet omlaag hoeft, zoals voorgesteld in het plan en dat betaald parkeren tijdens sportevenementen een mogelijkheid zou zijn om geld vrij te maken. Wij kondigden een amendement aan waarin wij bij een extra financiering voor de professionalisering van de ESR tot € 50.000,- willen gaan.
Aangezien meer fracties hun bedenkingen uitspraken, gaat wethouder Mittendorff eerst in gesprek met de ESR.

Inkomensondersteunende maatregelen
Vervolgens spraken wij onze waardering uit voor de continuering van de inkomensondersteunende maatregelen op het huidige niveau. We hadden vragen bij enkele bezuinigingen, zoals over het seniorenwerk dat structureel teruggaat naar Lumens, de inzet op antidiscriminatie die wordt teruggebracht tot het wettelijk noodzakelijke niveau en over de structurele bezuiniging op de afname bij de maatschappelijke instellingen. Wethouder Don kon onze zorgen niet geheel wegnemen: veranderingen in de CAO-welzijn kosten veel geld. Anderzijds komt er een vrijval van een aantal reserves en de septembercirculaire, waarin de bijdragen vanuit Den Haag gespecificeerd worden, moet nog nader bestudeerd worden, kortom: nader inzicht in de effecten volgt snel.

Stedenbanden
Ander punt van zorg, maar ook ontevredenheid, is de aankondiging om te bezuinigen op de stedenbanden, met name op Bialystock en Minsk. Inspreekster Riet Munsters van de kringloopwinkel Bialystock gaf duidelijk aan wat de winkel betekent voor een aantal Eindhovenaren die daar een zinvolle dagbesteding en werkplek vinden. Burgemeester Van Gijzel wil dit graag met de stichting bespreken. Voor de stedenband met Minsk geldt een ander verhaal. Die bezuiniging komt compleet uit de lucht vallen en dat is extra vreemd omdat er nog een discussie op de rol staat over onze internationale betrekkingen, onze mondiale banden. Wij willen die discussie afwachten, kortom: een bezuiniging op de verkeerde plek en het verkeerde moment. Wij overwegen daarom om een amendement in te dienen, waarin wij vragen om uitstel van deze bezuiniging tot na de discussie.

Trots op Eindhoven
De SP hecht weinig waarde aan 'Eindhovens Trots', een evenement dat op weinig belangstelling van de Eindhovense bevolking mag rekenen. Voor ons is het dus prima dat de organisatie rond Eindhovens Trots elders ondergebracht wordt en mooi dat dit €30.000,- bespaart. We waren verbaasd toen bleek dat er dan nog steeds €30.000,- door de gemeente betaald gaat worden. Wij schrijven een amendement om ieder bijdrage aan Eindhovens Trots te beëindigen.

Vergoeding commissievergaderingen
Zoals eerder gezegd: de SP wil meedenken over bezuinigingen. Wij vinden dat raad en college het goede voorbeeld moeten geven wat soberheid en verstandig met geld omgaan betreft. Daarom formuleren wij een motie over de vergoedingen voor niet –raadsleden in de commissies. Zij krijgen netto ongeveer €100,- per bezochte commissievergadering.
Wij menen dat niet-raadsleden in de commissies dit eervolle werk voor niets of voor een kleinere vergoeding dan nu kunnen doen.

In november wordt het begrotingsvoorstel in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven