h

SP stelt vragen over het economisch nut van Eindhoven Airport

18 september 2009

SP stelt vragen over het economisch nut van Eindhoven Airport

SP raadslid Bernard Gerard heeft een vervolg gegeven aan zijn indringende reeks vragen over Eindhoven Airport en het Decisiorapport. Deze vragen zijn door het College overigens uitermate onbevredigend beantwoord.

Bernard Gerard heeft als een soort economische Mythbuster literatuuronderzoek gedaan op economisch gebied inzake Eindhoven Airport. Die literatuur is niet overvloedig, maar genoeg om trenduitspraken te doen en gebreken vast te stellen.

Daarover heeft Bernard Gerard kort voor de vakantie vragen aan het College (pdf file). Het College zal hier vast heel blij mee zijn en Bernard Gerard hoopt dat ze van blijheid deze keer wel serieus antwoorden.

Enkele uitspraken:

  • Er bestaat noch in den lande, noch in Eindhoven een expliciete publieke definitie van het begrip luchtvaartgebondenheid. Dat is merkwaardig, want er worden wel juridische documenten als bestemmingsplannen op gebaseerd;
  • Particuliere bedrijven hanteren hun eigen definitie. DHV zegt op basis daarvan dat twee op de drie bedrijven in 2004 op Eindhoven Airport en Flight Forum niet direct luchtvaartgebonden was;
  • Er is nauwelijks op Eindhoven zelf gericht vliegtoerisme. Bijna alle buitenlanders, die op Eindhoven Airport aankomen, reizen linea recta door naar Amsterdam;
  • De discussie over economie en werkgelegenheid op en door het vliegveld wordt ernstig vertroebeld door dubbeltellingen, waardoor de netto reĆ«le werkgelegenheid maar een fractie is van de bruto werkgelegenheid, waarmee altijd geschermd wordt;
  • Bernard Gerard introduceert een nieuwe eenheid van werkgelegenheid, de Bavaria. Hij schat in dat de totale werkgelegenheid op en door het vliegveld in de hele regio in op 1 Bavaria, zijnde ongeveer 1000 mensen (toeleveranciers meegeteld). De verdrievoudiging van het civiele verkeer leidt tot ongeveer een halve Bavaria netto erbij. Een flink deel daarvan kan overigens ook plaatsvinden onder de bestaande Regionale Overeenkomst.
    Voor een economische activiteit van een dergelijke omvang claimt men wel een erg forse ruimtelijke reservering;
  • De negatieve economische effecten van een verdrievoudiging, zowel financieel als wb de werkgelegenheid, wordt systematisch niet onderzocht.

Verdere informatie in de bijlagen of bij Bernard Gerard zelf (040-2454879, b.gerard@kpnplanet.nl).

Bernard Gerard
SP raadslid

U bent hier