Nacht van de Vervanging

12 september 2009

Nacht van de Vervanging

Op dinsdag 8 september werd in enkele grote steden de Nacht van de Vervanging georganiseerd. Eindhoven deed ook mee, het programma werd hier verzorgd door Vluchtelingen in de Knel. De Nacht van de Vervanging is een landelijke actie om te bewerkstelligen dat mensen die rechtmatig in Nederland hun procedure mogen afwachten, niet op straat hoeven blijven te staan.

Het gaat hier om gezinnen met kinderen, ouderen en alleenstaanden die je niet zomaar op straat kunt zetten! Ze zijn hier rechtmatig omdat ze wachten op de uitslag van een toelatingsprocedure, bijvoorbeeld vanwege medische redenen, schrijnendheid of omdat ze buiten hun schuld niet terug kunnen keren naar hun herkomstland.

Toespraak wethouder Hans-Martin Don
Toespraak wethouder Hans-Martin Don / Foto: Anke van Hest

Het Rijk dreigt de Noodopvang voor rechtmatig verblijvenden te verbieden vanaf 1 januari 2010. Dit is onmogelijk als het Rijk niet zelf de verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van iedereen die rechtmatig in Nederland is. Ook vele gemeenten willen niet aan dit noodopvangverbod meewerken. De gemeentes hebben immers een zorgplicht voor al hun inwoners.

In Eindhoven werd aan het begin van de avond gezamenlijk gegeten in de Catharinakerk. Daarna werd een film bekeken en was er een groepsdiscussie.

De raadsleden Mary-Ann Schreurs (D’66) en Hans van Zijl (Groen Links), Christo Weijs (CDA) en Ans Heesterbeek (SP) hadden die nacht een logee, zij namen een vluchteling mee naar hun huis en boden zo een dak boven het hoofd van een vluchteling.

Raadslid Bianca van Kaathoven brengt de nacht door op het bordes
Raadslid Bianca van Kaathoven brengt de nacht door op het bordes / Foto: Stefan Meulendijk

Raadslid Bianca van Kaathoven (SP) bracht de nacht door op het bordes van het stadhuis. Samen met vier andere jongeren hebben zij daar geslapen, om een nacht ‘dakloos’ te zijn. Hierbij werden zij bijgestaan door drie wakers, die de hele nacht hebben gewaakt over de ‘dakloze’ jongeren.

Vele mensen kwamen voorbij, sommigen uit nieuwsgierigheid, sommigen waren verrast. De reden van het verblijf werd door ontzettend veel mensen ondersteund en de mensen op het bordes werden aangemoedigd. Dit laat zien dat het een actie is, die gedragen wordt door velen en die gevoerd moet blijven worden, totdat er een goede regeling is voor deze mensen.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven