h

Parkeerwethouder Van Merrienboer schuift op in SP-richting (maar nog niet ver genoeg)

22 juli 2009

Parkeerwethouder Van Merrienboer schuift op in SP-richting (maar nog niet ver genoeg)

Ook PvdA-wethouder Van Merrienboer heeft ontdekt dat het belanghebbendenparkeren in woonwijken op de huidige basis niet van de grond komt. Het is simpelweg te duur. Er hoeft nog maar de helft + 1 van de bewoners voor te stemmen (eerst 2/3 deel), en de mensen doen dat slechts bij hoge uitzondering en alleen als de nood heel hoog is.

Voor de raadsvergadering van 21 juli 2009 had Van Merrienboer een stuk geproduceerd, waarin het hele parkeerbeleid op de schop ging. Hij had er een samenhangend verhaal van gemaakt, waarin een aantal dingen geregeld werden die geregeld moesten worden. Het verhaal was simpeler, het gratis parkeren voor gehandicapten werd beter geregeld, betaling wordt mogelijk met de Stadspas – door de bank genomen een goed verhaal. De SP stemde dan ook vóór.

Belanghebbendenparkeren in de wijk Mariënhage
Belanghebbendenparkeren in de wijk Mariënhage / Foto: Anke van Hest

Hij had zelfs een principieel SP-standpunt overgenomen, namelijk dat de handhaving van regelgeving niet ten laste gebracht wordt van de geregelden. In dit land wordt de handhaving van de milieuvergunningen niet ten laste gebracht van de bedrijven (wel de verlening van de vergunning); wordt de handhaving van roof en moord niet ten laste gebracht van de rovers; worden de kosten van politieinzet bij PSV niet ten laste gebracht van PSV; en hoort de handhaving van de parkeerregels niet ten laste gebracht te worden van de parkeerders (wel de verlening, niet de controle). Hierdoor kon Van Merrienboer de tarieven van het belanghebbendenparkeren voor bewoners verlagen tot € 3,45 voor de eerste auto en € 6,90 voor de volgende. Voor een grote stad is dat weinig en dat alleen al is een SP-succes. Het gaat hier om parkeren bij meters.

De SP heeft echter nog een principieel standpunt, namelijk dat wijkbewoners voor hun eerste auto een voorkeurspositie horen te krijgen, en dat de gemeente geen taak heeft inzake het ontmoedigen van het bezit van één auto. De SP ziet het ontmoedigen van het autobezit als een taak van de landelijke overheid. Bovendien is dit slechts op toevallige wijze uitvoerbaar. Het ontmoedigen van het gebruik van een auto is voor gemeenten zowel aanvaardbaar als uitvoerbaar.

Dat betekent in praktijk, dat de SP vindt dat de eerste auto een plaats in de eigen straat moet kunnen krijgen. Die kun je in bijna elke Eindhovense straat wel kwijt. De tweede (en verdere) auto is het probleem, en nog meer parkeerders van buiten de wijk. De SP geeft deze mening vorm door voor de eerste auto een regime te eisen, waarin parkeren verboden wordt en bewoners een ontheffing krijgen (“strafrechterlijk parkeren”). Pas voor de tweede auto geldt Van Merrienboers aanpak, die met meters. En de tweede auto mag van de SP meer kosten dan € 6,90.

Maar Van Merrienboer had de strafrechterlijke parkeervorm niet goedkoper gemaakt. Die bleef € 10,50 voor de eerste auto. Van Merrienboer deelt in deze de filosofie van de SP niet. De SP kwam met een amendement om deze parkeervorm voor de eerste auto ook op € 3,45 te zetten, en voor de tweede auto op maximaal €10,50 . Dit nu was tegen veel zere benen. “Of de SP soms vond dat de bewoners een monopolie hadden op de openbare ruimte?” vroeg D66–er Schreurs op de hoge toon die haar deze hele avond eigen was. Waarop SP woordvoerder Bernard Gerard zei dat hij dat inderdaad tot op zekere hoogte vond. Inderdaad, een parkeerverbod voor buitenstaanders leidt overdag tot straten die niet helemaal volstaan. Dat is mooi, want dan kunnen de kinderen op straat spelen en dan kijk je niet tegen die lelijke meters aan. Bovendien krijg je in praktijk een mengsysteem tussen het wel-meter en niet-meter systeem.

Uiteindelijk werd de mening van de SP alleen gedeeld door het CDA. Maar de SP gaat onverdroten door, maar dat zal wel een kwestie van het verkiezingsprogramma en de volgende periode worden.

Opmerkelijk was nog het standpunt van de VVD, GroenLinks en D66 dat de bewoners volledig kostendekkend moesten opdraaien voor het belanghebbendenparkeren: € 8,71 voor de eerste auto en € 17,42 voor de tweede, zonder de garantie dat je daardoor überhaupt een plaats hebt in je eigen straat. Het is maar dat men het weet.

Het SP-amendement is hier (pdf file) te lezen. Het amendement zelf is erg technisch (want het moet waterdicht zijn), maar de toelichting geeft de bedoeling goed weer. De “eerste twee jaar gratis” bepaling (ook een verworvenheid van de SP) kan vervallen omdat aanname van het SP-amendement een betere regeling betekend zou hebben.

De bewoners van de “ontheffing-straten” (Mariënhage, De Bergen en de omgeving van het Catharina-ziekenhuis) zullen van het SP-standpunt op de hoogte gebracht worden.

Bernard Gerard
SP raadslid

U bent hier