Een aanzet tot een nieuw horecabeleid

22 juli 2009

Een aanzet tot een nieuw horecabeleid

In de raadsvergadering van 21 juli werd de Visie op horecabeleid aangenomen. Dit is een eerste stap richting een echt horecabeleidsplan, dat nu gemaakt kan worden. De SP-fractie toonde zich daags daarvoor tijdens de commissiebehandeling redelijk tevreden.

In het aangepaste raadsvoorstel staan deurbeleid en discriminatie als belangrijke aandachtspunten genoemd, eerder werden die afgedaan als ‘geen issue’ in het uitgaansleven. Daar geloven wij dus niks van, daarom is het belangrijk dat die zaken in beeld blijven.

Horeca op het Stratumseind
Horeca op het Stratumseind / Foto: Anke van Hest

De openings- en vooral sluitingstijden zijn een belangrijk item in het horecabeleid. De meningen zijn daarover verdeeld en die verdeling is zeker leeftijdgebonden. Een van de mogelijkheden is om aan het einde van de avond eenrichtingverkeer in te stellen: wel naar buiten, niet meer binnen. Dit idee wordt onderzocht in het gestarte traject.

De SP stelt dat het de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid is om te zorgen voor een goed uitgaansklimaat. Wij vinden het stuk te veel richting horeca geschreven, samen werken en samen denken graag, maar de gemeente bepaalt de spelregels.
Wij willen in het beleidsplan een zo breed mogelijke insteek: gezondheid, leefbaarheid, economische plussen en minnen.

Eerder vroegen wij in een motie om een economische analyse van de Eindhovense horeca, de uitwerking daarvan is naar ons idee te mager, we wachten het beleidsplan af. Dan kunnen we verder praten.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven