Coffeeshops weer klein en fijn?

20 juli 2009

Coffeeshops weer klein en fijn?

In de commissie van de burgemeester kwam het coffeeshopbeleid aan de orde. Daar is landelijk en lokaal een hoop over te doen. Een belangrijk punt is het 'voordeur' en 'achterdeur' verhaal. Enerzijds wordt verkoop, de voordeur, gedoogd, terwijl anderzijds de productie en leverantie leidt tot problemen met criminaliteit.

Door de grote voorraden die de flink gegroeide coffeeshops moeten hebben, overtreden ze al per definitie de wet. Zuid-oost Brabant is inmiddels uitgegroeid tot een 'wiet tuinbouwgebied', waar vrijwel de gehele productie gecontroleerd wordt door de georganiseerde misdaad.

Coffeeshop
Coffeeshop / Foto: Anke van Hest

De commissie kwam ondermeer tot de conclusie dat het beter zou zijn om meer kleinschalige shops te hebben dan een klein aantal grote.

De regering heeft de “Adviescommissie drugsbeleid” ingesteld, naar de voorzitter genoemd de commissie – Van de Donk. Deze commissie heeft burgemeester Van Gijzel gevraag mee te werken aan een pilot in deze richting.

Een meerderheid van de raad lijkt akkoord te gaan met het plan om om terug te keren naar beter geregelde kleinschalige verkooppunten, onder voorwaarde dat er een goede regeling komt voor de achterdeur en dat burgemeesters in de regio akkoord gaan.

Lees meer in dit artikel.