Geslaagde 10 geboden – actie tijdens Meerhovendag

29 juni 2009

Geslaagde 10 geboden – actie tijdens Meerhovendag

In totaal 15 mensen hebben tijdens de Meerhovendag op zondag 28 juni 2009 meegewerkt aan de actie “De 10 geboden voor Eindhoven Airport”. Deze actie wil voorkomen dat Eindhoven Airport een afvalputje van Schiphol wordt en dat er 35000 extra goedkope vakantievluchten worden overgeplaatst van het vastlopende Schiphol naar Eindhoven Airport. De actie is opgebouwd rondom het gelijknamige manifest.

De initiatiefgroep heeft ook een gelijknamige site www.de10gebodenvoorea.nl. Daarop staat informatie en worden in beknopte vorm de ondertekenaars gepubliceerd van het manifest.

De kraam op de Meerhovendag

Het manifest is overigens redelijk genuanceerd. Het staat een beheerste groei van het civiele luchtverkeer toe ten koste van het militaire verkeer, binnen duidelijke grenzen, beheerst vanuit de regio en niet vanuit Schiphol, met milieucompensatie en zonder nachtvluchten. Voor de volledige tekst zie de site.

Van de 15 mensen waren er 12 van de SP (waaronder woordvoerder Bernard Gerard en fractievoorzitter Ans Heesterbeek); van Groen Links waren er de raadsleden Anjo Breuers en Hans van Zijl; en en een partijloze medewerker van het initiatief.

Bernard Gerard haalt handtekeningen op

Op de dag zelf zijn 205 strookjes opgehaald met daarop nog wat meer handtekeningen (er konden meer namen op een strook staan). Iets meer dan de helft van de strookjes kwam uit Meerhoven zelf. Met dit aantal schiet het totale aantal ondersteuners over de 3000 heen.

Fredo de Frunkel en Bernard Gerard

Omdat er in totaal zo’n 700 flyers verspreid zijn, zullen er ongetwijfeld nog een stel handtekeningen nagestuurd worden naar het antwoordnummer, of rechtstreeks op de site geplaatst.

Verdere inlichtingen bij Bernard Gerard, 040-2454879, b.gerard@kpnplanet.nl.