Geluidsmeetpalen bij het vliegveld

4 mei 2009

Geluidsmeetpalen bij het vliegveld

Er wordt eindelijk werk gemaakt van het plaatsen van geluidsmeetpalen bij Airport Eindhoven. Dit naar aanleiding van een correspondentie die is ontstaan tussen een inwoner van de Achtse Barrier enerzijds en enkele gemeenteraadsleden (waaronder het SP-raadslid Bernard Gerard) en de verantwoordelijke wethouder, Mary Fiers (PvdA), anderzijds.

De meneer zei dat er bij de raadsvergadering in november 2007 over Eindhoven Airport gesproken was over het geluidsmeetnet. De bijbehorende palen zouden zo spoedig mogelijk operationeel moeten zijn, en de resultaten openbaar. Die raadsvergadering was nu inmiddels 15 maand geleden en het initiatief tot de meetpalen nog veel ouder. Hoe lang het nog duurde? En wat wethouder Fiers daaraan ging doen als aandeelhouder en verantwoordelijk wethouder? En onderscheid tussen civiel en militair was voor hem niet primair van belang.

Waarop wethouder Fiers antwoordde dat de klacht terecht was. Het duurde inderdaad wel heel erg lang. Dat was haar schuld niet, maar dat was omdat differentiatie naar geluidsbron voor haar wel belangrijk was (waarmee naar alle waarschijnlijkheid bedoeld wordt civiel en militair, maar dat stond er niet feitelijk bij). Ze zou in de vergadering van GLOBE (Gezamenlijk Luchthaven-Omwonenden Beraad Eindhoven) op 29 mei met een uitgewerkt Plan van Aanpak komen, maar kon nog geen konkrete datum noemen.

Dit bracht Bernard Gerard (voor de SP zegsman in Eindhoven Airport-zaken) ertoe te zeggen dat een dergelijk Plan van Aanpak een stap vooruit zou kunnen zijn, maar dat het desalniettemin opmerkelijk was dat een dergelijke stap nu nog steeds gezet moest worden. De organisatie www.geluidsnet.nl verricht al geruime tijd precies dit soort metingen op civiele vliegvelden, en zet de resultaten van civiel en militair samen in 'real time' (meteen) op het internet, inclusief de individuele vluchtgegevens. Dat kan zo ongeveer ter plekke geregeld worden en dat staat voorop.

Verder zei Gerard dat het hem leek dat er methodes waren om civiel en militair te onderscheiden, hoewel hij dat zelf niet de eerste prioriteit vond. Geluidsnet doet zijn werk op basis van radiobakens aan boord van grotere civiele vliegtuigen. Ongetwijfeld hebben militaire vliegtuigen ook zoiets aan boord, en anders heeft Defensie wel vluchtschema’s, al dan niet in 'real time'. Hiervoor moet Defensie meewerken, maar als Defensie dat niet wil, lukt het Plan van Aanpak van wethouder Fiers ook niet.

De SP zegsman zei dat hij 29 mei met interesse afwachtte, vroeg zich af wanneer het Plan van Aanpak openbaar zou worden, en heeft de inwoner van de Achtse Barrier uitgenodigd voor een gesprek.

www.geluidsnet.nl