WeSP 18 januari 2009: Het zijn geen klaplopers

1 februari 2009

WeSP 18 januari 2009: Het zijn geen klaplopers

In WeSP, het politieke café van de SP Eindhoven, gaven op zondag 18 januari de Eindhovense SP-wethouder Hans-Martin Don en SP-fractievoorzitter Ans Heesterbeek een terugblik op het afgelopen jaar en een vooruitblik op het nieuwe jaar.

Daarnaast ging Hans Horsten in gesprek met Pieter Tankink, directeur van de Eindhovense voedselbank. Net zoals vorig jaar werd het eerste politieke café van het jaar gecombineerd met de nieuwejaarsborrel en, net als vorig jaar, werd ook dit café goed bezocht.

Opmaat naar de volgende raadsperiode

De eerste gasten aan tafel bij gespreksleider en journalist Hans Horsten waren Hans-Martin Don en Ans Heesterbeek. Beiden hebben er ruim twee jaar opzitten. Verschilt de gemeenteraadsfractie wel eens van mening met haar wethouder? Heesterbeek: "Vast wel, maar ik kan nu eventjes geen voorbeelden noemen. Het helpt natuurlijk dat we mee hebben geschreven aan het coalitieakkoord en zeer tevreden met dit akkoord.We hebben dan ook het gevoel dat we op de goede weg zijn. We zijn blij met het college en willen dat het de hele rit uitzit. We hebben tenslotte een verantwoordelijkheid voor vier jaar gekregen én genomen."

Hans Horsten in gesprek met Hans-Martin Don / Foto: Rob de Kruif

Natuurlijk zijn er enkele hete hangijzers. "Cultuur in Eindhoven suddert al te lang," legt Ans uit. "We hobbelen van situatie naar situatie." Volgens de fractievoorzitter is dat niet werkbaar. Er zijn twee wezenlijke vragen die moeten worden beantwoord: "Waar willen we cultureel naartoe en kunnen we dat betalen. We hebben een verantwoordelijkheid voor een aantal grote culturele instellingen die een aantal pijnpunten opleveren. Daarnaast hebben we een groot aantal kleinere instellingen die samen een grotere groep bereiken. We kunnen niet alles hebben." Ook de wethouder verwacht "taaie discussies" over dit onderwerp. "Met het huidige culturele budget word je gedwongen keuzes te maken." Don ziet in de 'ontmanteling' van de AWBZ een ander taai discussiepunt. "Zo wordt de 13 miljoen euro voor het maatschappelijk ondersteunen en activeren van mensen stopgezet. Als we dit als gemeente moeten opvangen moeten we ineens 13 miljoen ergens vandan halen." Don vindt het stopzetten niet goed en niet rechtvaardig.

Maakt het uit welke burgemeester je hebt? Don: "We hebben deze periode al drie verschillende burgemeesters gehad. Iedere burgemeester is anders. Zo komt Rob van Gijzel zelf met ideeën waar we dus ook over moeten discussiëren, terwijl Sakkers zich meer op de achtergrond hield. Aan iemand die commentaar geeft heb ik meer dan aan iemand die meer op een afstand staat. Een beetje discussie levert meer op."

In 2010 vinden er weer gemeenteraadsverkiezingen plaats. Zal de SP de kredietcrisis gebruiken om zich te profileren? "Nee, we kijken naar wat er is bereikt en naar wat we nog willen bereiken, met name op onderwerpen zoals woningbouw/huisvesting, verkeer en milieuaspecten, cultuur en onderwijshuisvesting. We willen daar op inzoomen want daar ligt nog wel wat”. De SP wil wel weer in het college plaatsnemen. Ans: "Niet omdat we zo graag op het pluche zitten, maar een college met de SP wordt een goed college. We hebben in het coalitieakkoord niet 100% gekregen, maar wel veel. Bij een volgende ronde moeten we er weer duidelijk uithalen wat we er uit willen halen, anders kan het niet".

Ans ziet een volgende coalitie met de huidige partners eventueel wel zitten. "Toch kan het zijn dat enkele wethouders onder vuur komen te liggen," stelt Hans Horsten. "Dezelfde partners is nog niet hetzelfde als dezelfde wethouders." Stelt Hans Martin Don zich beschikbaar voor een volgende periode als wethouder? "Het is een zware klus en een volgend college met meer wethouders zou wel prettig zijn. Maar ik weet het nog niet. Ik heb mijn overwegingen nog niet gemaakt."

Pieter Tankink

Voor het tweede deel van het politieke café schuift Pieter Tankink, directeur van de Eindhovense Voedselbank, aan. Wethouder Don heeft ook Sociale Zaken in zijn portefeuille zitten, dus Tankink is in goed gezelschap. Tankink is één van de oprichters van de Eindhovense voedselbank en al vijf jaar betrokken bij deze organisatie. De directeur valt met de deur in huis. Eindhoven roept wel dat het allemaal goed is geregeld, maar zijn er tal van mensen die maar geen antwoord krijgen op hun aanvraag of verzoek.: "We hebben natuurlijk een zekere bureaucratie nodig om alles voor elkaar te krijgen," aldus Don, "De gemeente kent een verantwoordelijkheidsdruk."

Hans Horsten in gesprek met Pieter Tankink / Foto: Rob de Kruif

Maar Tankink is niet tevreden te met dit antwoord. Hij is van mening dat de gemeente het recht op gebruik van voorzieningen zoals de voedselbank streng naleeft: "Als mensen niet voor 101% voldoen aan de criteria, hebben ze geen recht op het gebruik van de voedselbank. Wij zijn al blij als de mensen voor 90% voldoen." Tankink pleit ervoor dat de ambtenaren de grenzen opzoeken. De wethouder legt uit dat de gemeente gebonden is aan spelregels. "De gemeente kan niet op 'gevoel' afgaan. U kunt wel een voedselpakket geven en zeggen, ah, dat maakt niet zoveel uit. De gemeente moet zich kunnen verantwoorden." Hij stelt wel dat case-managers de ruimte nemen die beschikbaar is. Ook wijst hij op de PIT-teams, de Preventie Informatie Teams van de gemeente, die er zijn om mensen te wijzen op de mogelijkheden voor steun en hulp.

Eigenlijk moeten we ons schamen dat voedselbanken nodig zijn. Tankink: De schaamte ben ik voorbij. Het is vervelend dat voedselbanken er moeten zijn, maar ze zijn een noodzakelijk kwaad. En het is niet allemaal kommer en kwel. Ik ben blij dat er een particulier initiatief is dat de gaten die er vallen dicht." Volgens de directeur leeft 10-11% van de Eindhovenaren in armoede. Zo’n 95% van deze groep weet zich staande te houden. De Eindhovense voedselbank heeft 310-320 adressen, "Dik 700 monden die we drie, vier dagen per week eten geven". En het aantal groeit nog steeds. "Vijf jaar geleden begonnen we met een kleine zes gezinnen en we zitten nu nog niet aan het einde van de groei." Was er ook in Eindhoven iets te merken van het zogenaamde Froger-effect? "Mensen hebben meer begrip gekregen voor de mensen die bij de voedselbank terechtkomen. Bij velen zijn de ogen geopend; het zijn geen 'klaplopers'." Ook constateert Tankink dat de bank meer klanten heeft. Mogelijk zijn deze door de actie van Rene Froger over de streep getrokken en ook 'de schaamte voorbij'.

Voedselbank Nederland heeft een budget van 2.3 miljoen euro waarvan 1.3 miljoen in natura. Een groot deel van het geld gaat op aan de wekelijkse transportkosten van en naar de centrale in Rotterdam. Er zijn plannen om dit meer regionaal te organiseren zodat de transportkosten kunnen worden gedrukt. Momenteel wordt in de regio Eindhoven met een zevental lokale voedselbanken samengewerkt. "Maar, er is geen regionale rechtsbasis. Iedere bank blijft verantwoordelijk voor haar eigen doen en laten. Het is een soort federaal verband." De Eindhovense voedselbank heeft een begroting van 27.000 euro waarvan tweederde afkomstig is van particulieren en bedrijven. Tankink ziet graag dat in de komende voorjaarsnota van de gemeente de huur van haar pand aan de Kanaaldijk Noord in Eindhoven wordt opgenomen "Zodat we ons daar geen zorgen meer over hoeven te maken". De Voedselbank huurt dit pand van de gemeente Eindhoven.

Het personeel van de Eindhovense voedselbank bestaat uit vrijwilligers. "In vrijwilligersland ontmoet de voedselbank veel warmte. We hebben rond de 70 vrijwilligers die elk zo’n twee tot drie dagen per week voor de voedselbank in de weer zijn." Ook de functie van de directeur blijkt vrijwilligerswerk te zijn. Eerder werd gesteld dat er voorlopig nog geen einde komt aan de groei van de klantenkring van de Eindhovense voedselbank. Zouden er geen professionele werknemers nodig zijn voor de continuïteit, mocht de stroom vrijwilligers in de nabije toekomst opdrogen? Tankink: "Ik ben een optimist, het glas is altijd half vol." Hij ziet de vrijwilligers van de voedselbank juist als kracht van de organisatie, die bij de koffietafel van de voedselbank ook nog een luisterend oor hebben voor de problemen van de mensen.

Ans Heesterbeek overhandigt de wethouder het eerste exemplaar van de jaarkrant / Foto: Rob de Kruif

Tussen de bedrijven door overhandigde Ans Heesterbeek het eerste exemplaar van de jaarkrant van SP Eindhoven aan Hans-Martin Don. Het thema van de krant is 'sociaal Eindhoven'. Voor de derde deel van het politieke café konden de bezoekers rekenen op 'volle' glazen vergezeld van overheerlijke zelfgemaakte 'crisishapjes'. Een goed begin van het jaar...!

Rob de Kruif