Over het Zuidelijk Toneel, de vermakelijkheidsretributie, de rechtspositie van het personeel en een draak met negen koppen

27 februari 2009

Het Zuidelijk Toneel vertrekt naar Tilburg en daarbij zijn door de zakelijk leider van het ZT, Gerard Toonen, lelijke dingen gezegd over de SP. De SP had overigens geen lelijke dingen over het ZT gezegd. Goed om even de positie te verduidelijken en om dan meteen maar andere ontwikkelingen mee te nemen.

Het College van B&W hanteert als basisregel dat het geen bezuinigingen van het Rijk opvangt. Dat is namelijk stomweg niet te betalen. Dat standpunt heeft SP wethouder Don ingenomen bij de bezuinigingen op de AWBZ, dat standpunt geldt wat ons betreft ook voor het Zuidelijk Toneel. Waar we met slimme maatregelen de pijn kunnen verzachten, proberen we dat. Aldus SP wethouder Don over de AWBZ en aldus de SP over Cultuur.

Het Zuidelijk Toneel
Het Zuidelijk Toneel / Foto: Anke van Hest

In zijn nieuwjaarstoespraak zei burgemeester Van Gijzel twee dingen die waar zijn en van belang. De eerste is dat een kenniseconomie met hooggeschoolde werknemers cultuur nodig heeft als vestigingsfactor, de tweede dat wij een stad zijn van 205.000 inwoners die niet alles kan betalen. Er moeten keuzes gemaakt worden en dat is precies wat de SP doet.
De SP zag geen enkele reden om panisch te doen over het vertrek van het ZT naar Tilburg of Den Bosch (ook even in beeld). Beide plaatsen liggen op minder dan een half uur treinen van Eindhoven en sinds het Nachtnet hoeft dat geen probleem meer te zijn. Om onze ingenieurs en software-engineers te plezieren, moet er af en toe een leuk toneelstuk in de Schouwburg zijn en er is geen enkele reden waarom het ZT niet vanuit Tilburg het Parktheater zou gaan bedienen. Als het Parktheater dat tenminste betalen kan, maar dat hangt niet af van waar het ZT zit, maar van de exploitatie(on)mogelijkheden van deze noodlijdende voorziening.
Cultuurmanagers zijn net mensen, en het kwetst hun ego als iemand (in dit geval de SP) hun aanwezigheid niet noodzakelijk vindt. Ook bestuurders zijn net mensen. Zij vinden dat het prestige van de aanwezigheid van het ZT op hen afstraalt en hun borst steekt glimmend vooruit. Maar rationeel gezien maakt het voor Eindhoven geen hout uit of het ZT in Eindhoven of Tilburg zit. Waar hebben we anders de samenwerking Brabant Stad voor?

Het Zuidelijk Toneel zit in Tilburg objectief beter. De gemeente Tilburg heeft er zowat een half miljoen per jaar voor over, een bedrag dat Eindhoven nooit zou kunnen opbrengen. Eindhoven mag blij zijn met de ton subsidie, die in 2010 vrijvalt. Dat geld is nodig om bestaande culturele perikelen op te lossen.
Bovendien zitten er in Tilburg een stel andere culturele instellingen (waaronder de Fontys Hogeschool voor Drama), die goed bij het ZT passen. Kortom, na correctie voor alle gekwetste ijdelheden is het vertrek van het ZT naar Tilburg in ieders belang.

EEN DRAAK MET NEGEN KOPPEN
“De cultuur in Eindhoven is in gevaar” kopte het ED op 12 februari 2009. Dat vonden de gezamenlijke cultuurinstellingen, weer naar aanleiding van het vertrek van het ZT. Men kan zich de vraag stellen of de culturele sector überhaupt met één mond kan spreken. De belangen zijn verschillend, de bestuurlijke vaardigheden en de financiële situatie ook en het personeelsbeleid idem.
Waar de instellingen zelf hun gezamenlijkheid benadrukken roepen ze de vergelijking met een draak met negen grote koppen en een heleboel kleinere over zich af. Die koppen roepen allemaal “meer, meer, meer” en hoe mooi de andere koppen zijn en hoe onmisbaar de draak is. Af en toe groeit er een nieuwe kop aan en die begint uit volle borst mee te roepen.
Maar ondertussen heeft het dier een dieetprobleem. De Parktheaterkop dreigt te stikken in de grote hap die hij naar binnen geschrokt heeft, de Negende kop dreigt te sterven van de honger en zo hebben de meeste koppen wel een probleem.
De draak zou eens moeten ophouden met eisen dat hij alsmaar meer voer krijgt, en wat meer voor zichzelf gaan zorgen.

DE VERMAKELIJKHEIDSRETRIBUTIE
Ondanks de lelijke opmerkingen van Toonen over de SP, en ondanks de drakenvergelijking is de SP de enige partij die in recente tijden een voorstel gedaan heeft dat reëel geld voor de culturele sector kan opleveren. Tot nu toe gaat het bij bijvoorbeeld Cultuur Totaal en het Parktheater vooral om een financieel schimmenspel.
Het is binnen zekere grenzen mogelijk om kosten, die de gemeente maakt voor evenementen en voor het beheer van toeristische voorzieningen, door te berekenen aan de begunstigde. Die moet er dan iets mee en het resultaat kan zijn dat bijv. de bierprijs bij het Fiësta del Sol omhoog gaat. Een mens kan nu eenmaal niet alles willen.
Tot nu toe draagt de gemeente die kosten zelf. De SP wil die doorberekening op de politieke agenda zetten en wil het doorberekende bedrag toevoegen aan het culturele budget. Het is moeilijk in te schatten om hoeveel geld het gaat. Men zou toch gauw een paar ton per jaar gokken. Maar gokken is niet goed genoeg, dus op 1 februari heeft B.Gerard vragen gesteld zodat het College nu een schatting moet maken .
Nu de SP haar nek uitsteekt om geld binnen te halen, vindt de SP dat zij dan ook wel een voorstel mag doen voor de besteding. Op volgorde (want het extra geld zal wel niet genoeg zijn):

1. ervoor zorgen dat culturele instellingen niet meer onder de CAO betalen. In het jargon van de instellingen heet dat een versoepeling van de indexeringssystematiek;
  2. het gebruikersonderhoud van het Parktheater (wat neerkomt op 6 ton per jaar subsidie);
  3. de huisvesting van Kunstlicht in de Kunst;
  4. de nasleep van de ID-problematiek bij de Effenaar en de nadelen daarvan voor de programmering en de exploitatie;
  5. een extra exploitatiesubsidie aan het Parktheater van 3 ton.

DE RECHTSPOSITIE
Er zijn culturele instellingen die hun personeel niet conform CAO betalen. Daar kan de directeur vaak niet eens wat aan doen, want anders krijgen ze de exploitatie van hun tent niet draaiend. Dat ligt aan de te lage subsidie en aan de indexeringssystematiek, die in het vorig College is afgesproken. Het Muziekcentrum betaalt een deel van het personeel onder de CAO en men zal in de arbeidscontracten van PopEi vergeefs naar een verwijzing naar de CAO voor de Poppodia zoeken. Ook heeft de SP iets tegen een overdadig gebruik van nul-uren contracten, oproepcontracten etc. De SP wil dat een hogere subsidie aan dit soort zaken een eind maakt.
Wat betreft de Effenaar verwijst de SP naar een brochure van Arda Gerkens over de Nederlandse popmuziek, die op het lijf geschreven lijkt van De Effenaar (voor geïnteresseerden verkrijgbaar bij de SP).
Deze problematiek is nog nooit systematisch in kaart gebracht. Ook daarover gaan de vragen van B.Gerard.

De SP is geïnteresseerd in een gesprek met mensen, die op dit gebied iets te melden hebben. Het resultaat zal vertrouwelijk behandeld worden.
Aanmelding kan via onderstaande reactiemogelijkheid.

SP laat zich niet onder druk zetten door Zuidelijk Toneel