Open Brief van de SP aan het College

28 oktober 2008

Open Brief van de SP aan het College

Tot onze grote verbazing werden wij geïnformeerd over het stopzetten van de renovatie van huizen in de Nieuwe Erven. “Fortis Vastgoed”, de bank, en de winkeliersvereniging willen de detailhandel opwaarderen en buiten de woningen die gesloopt gaan worden voor de ontwikkeling van “Boulevard Zuid” hebben zij het plan om nog eens 24 woningen op te offeren.

Over een bestemmingsplanwijziging en sloopaanvraag is er nog niet met de gemeente gecommuniceerd, dus de bewoners verkeren nu in grote onzekerheid. Het bevreemdt ons dan ook dat het Woonbedrijf deze plannen bij de bewoners op tafel legt zonder overleg met de gemeente.

in stijgers is de kant die blijft, de andere kant wordt misschien gesloopt
Gentiaanweg: in stijgers is de kant die blijft, de andere kant wordt misschien gesloopt / Foto: Anke van Hest

De SP heeft enkele weken geleden een buurtonderzoek gedaan en de bewoners vinden de huizen over het algemeen goed en betaalbaar. Nieuwe bewoners waren al helemaal niet op de hoogte van dit “plan” en waren hun huizen al aan het opknappen.

Kamperfoelielaan: voor de de linkse kant is al een sloopvergunning, de rechtse kant wordt misschien gesloopt / Foto: Anke van Hest

De SP roept het College op niet op dit plan in te gaan met als reden dat we geen goede sociale huurwoningen moeten slopen ten koste van detailhandel. Wij vinden dat er in de omgeving voldoende winkelvoorzieningen zijn.

Namens de SP-fractie
Marijke Kamphorst