Verhelderend Buurtonderzoek

16 oktober 2008

Verhelderend Buurtonderzoek

Op donderdagavond 9 oktober hebben SP-raadsleden Bernard Gerard en Carin van de Crommert met vier leden van de SP-werkgroep Actie een buurtonderzoek gehouden in de Gentiaanweg, Kamperfoelielaan en de Heezerweg in de wijk Nieuwe Erven, in Eindhoven.

Er ligt een door College en de raad goedgekeurd herontwikkelplan van de winkelstrip aan de westkant van de Heezerweg, de 'Boulevard Zuid'. Maar via verontrusten buurtbewoners heeft de SP gehoord dat er een nieuw aangepast plan is waarbij twee extra rijen goede en betaalbare huurhuizen gesloopt zouden worden. Omdat de details van het nieuwe plan niet duidelijk waren, zijn we op donderdagavond aan gaan bellen in de hierboven genoemde buurt.

protest tegen sloop

Het blijkt dat de bewoners het volledig oneens zijn met de nieuwe sloopplannen. Ze vinden hun woningen goed (een enkeling vindt de keuken te klein) en betaalbaar. Men vindt de gang van zaken bizar, omdat de renovatie van de huizen al op gang was gekomen. De renovatie is na het bekend worden van de aangepaste plan, eind september, zo ongeveer stante pede beëindigd.

De meeste bewoners zijn al wat ouder en wonen er vaak al tientallen jaren.
Er is een spontane strijdbaarheid op gang gekomen. Een vijftal huurders hebben zich georganiseerd en er is een door velen ondertekende brief gestuurd. Er is een goed contact met de bewonersorganisatie 'De Nieuwe Erven', die in de wijk als geheel actief is.

slooppand?

De huizen van de Gentiaanweg met een even nummer worden niet gesloopt. Toch waren de bewoners die we gesproken zijn het uit solidariteit volstrekt oneens met het plan tot sloop van de woningen van hun overburen. Bovendien vragen zij zich af wat na een eventuele sloop hun uitzicht zal zijn.

Het College en de raad wist niets van aangepaste plannen af. Vast staat dat de nieuwe plan gemeentelijke goedkeuring nodig heeft onder andere vanwege het bestaande bestemmingsplan. De SP is vóór behoud van goedkope en goede huurwoningen en de te slopen categorie behoort daar zonder enige twijfel toe.

Het buurtonderzoek maakt deel van de SP-campagne 'Buurten in de Buurt' en was verhelderend.

Anke van Hest
Werkgroep Actie