h

Gemeente perkt geluidsoverlast industrieterreinen in

31 oktober 2008

Gemeente perkt geluidsoverlast industrieterreinen in

Op 21 oktober 2008 heeft de gemeenteraad het Collegevoorstel 'Beleidskader geluid niet-gezoneerde instellingen' goedgekeurd.

De Wet 'Geluidhinder' maakt onderscheid tussen 'gewone' industrieterreinen en industrieterreinen, waar vanwege de heftige bedrijvigheid een wettelijk verplicht 'zonering' moet plaatsvinden. Deze 'zonering' betekent dat het verplicht is voorschriften uit te vaardigen die garanderen dat aan de andere kant van het hek niet meer dan een bepaald aantal decibels (dB) geproduceerd worden. Gemeenten mogen zelf bepalen of ze dit ook rond industrieterreinen doen met 'gewone' bedrijven. Die bedrijven maken ieder voor zich niet zoveel herrie, maar samen misschien wel. En precies dit is wat wethouder Merrienboer (PvdA) voorstelde. De SP steunde dit voorstel van harte.

Rond een industrieterrein wordt een grens getrokken waarbinnen de geluidsoverlast meer dan 50dB is. 50 dB is 'hoorbaar' geluid, vergelijkbaar het zacht gepraat en het geluid van regen. Het gebied tussen de 50dB-lijn en het hek (waar dus meer lawaai is dan 50dB) is de door de zonering ontstane 'zone'. In het deel van de zone waar de geluidsoverlast meer dan 55dB bedraagt mogen er geen nieuwe huizen worden gebouwd Bestaande huizen in dit gebied moeten worden gesaneerd. Dat kan met bouwtechnische maatregelen, maar vaak is het al genoeg om een realistischer rekenmodel op de situatie los te laten (zie hieronder). Er wordt overigens onderscheid gemaakt tussen bedrijfswoningen en 'burger'woningen. Bij bedrijfswoningen, die op het industrieterrein staan, wordt wat meer geluidsoverlast toegestaan. Het gebied tussen de 55-60dB geldt als 'druk'. Huizen binnen het 60 dB-gebied worden, als het niet anders kan, gesloopt.

SP-raadslid Bernard Gerard maakte de kanttekening, dat er ook handhaving moest zijn op het gezamenlijke geluid, en niet alleen op de geluiden van de afzonderlijke bedrijven. Die handhaving moest door meting op locatie plaatsvinden, en niet alleen gebaseerd zijn op rekenmodellen. Hier was wethouder van Merrienboer het mee eens. In beperkte mate is het al gebeurd bij De Hurk en Kanaaldijk Noord/DAF, die verplicht gezoneerd zijn. De ervaringen wijzen uit, dat het daadwerkelijke geluid buiten het hek over het algemeen een eind onder de modelberekeningen liggen. Alle bedrijven maken immers niet op hetzelfde moment geluid.

De wetgeving geeft geen methode om geluiden uit andere bron op te tellen bij industriegeluid ('cumulatie'). Dat is wat men wel zou willen in kerkdorp Acht. Daar hikt men al jaren tegen de verdubbeling van de spoorlijn aan, tegen de uitbreiding van de zware industrie op het Goederen Distributie Centrum, tegen de auto’s en, niet te vergeten, tegen Eindhoven Airport. Metingen hebben echter uitgewezen, dat in Acht overdag vooral de auto’s op de Randweg de boosdoener zijn, en ’s nachts de treinen. Vliegveld en industrieterrein blijken zo ondergeschikt dat in praktijk van cumulatie geen sprake is. De SP heeft begrip voor de angsten van de Achtse bevolking, maar is met het College van mening dat in grote lijnen de bestaande ontwikkelingen niet bedreigend zijn. Wel raadde Gerard de bevolking van Acht aan heel goed op te letten wat de diverse politieke partijen de komende tijd gingen zeggen over de uitbreiding van Eindhoven Airport.

Niet voor niets is het algemene beginsel, zoals boven geschetst, voor het eerst concreet toegepast in Acht, dat aan de West- en Noordkant grenst aan grote bedrijventerreinen GDC-Kapelbeemd (waar dit zonebesluit naar genoemd is). Dit concrete voorstel is ook door de raad goedgekeurd. De 50 dB-grens loopt grillig door Acht, de 55 dB-lijn pakt twee burgerwoningen en zeven bedrijfswoningen mee. Die worden (of zijn al) gesaneerd. Er zit geen enkele woning boven de 60 dB.

Er was onrust in Acht en dat was begrijpelijk, maar uiteindelijk heeft de Dorpsraad Acht ingestemd met de voorstellen. Nu maar afwachten wat de politiek met Eindhoven Airport gaat doen.

U bent hier