h

SP boekt succes met kritiek op nieuwbouw Blixembosch-Noordoost

16 augustus 2008

SP boekt succes met kritiek op nieuwbouw Blixembosch-Noordoost

Op 17 juni 2008 stelde SP-raadslid Gerard vragen over de verkeersontsluiting van de nieuw te bouwen wijk in Blixembosch-Noordoost (zie: eerder artikel over de vragen hierover). Het was een mooie wijk, schreef Gerard, 450 nieuwe huizen, 30% sociaal, ecologisch duurzaam, maar met één zwakke plek, het verkeer. In de nieuwe wijk zijn per woning bijna twee parkeerplaatsen geprojecteerd en al die auto’s moeten over twee straten de wijk uit, Sprookjesbosch en de Shakespearelaan. Overigens bleek later dat de geschiedenis zich herhaalt, want de laatste uitbreiding, de Italiaanse buurt, is ook al tegen de bestaande ontsluiting aangeplakt. Dat alles leidt tot ca 9000 resp. 7000 auto’s per etmaal. Ter vergelijking: dat is ongeveer evenveel als de Noord Brabantlaan. En dat alles op twee wegen die eigenlijk duurzaam veilig moeten zijn en 30 km – zone. Met bovendien twee basisscholen vlakbij.

Met de moed der wanhoop dook Gerard in het probleem. Verkeersproblemen zijn vaak taai. Er was uiteraard contact met de bewonersvereniging. Konden kolen en geiten toch niet op een of andere manier gespaard worden?
Hij kwam tot een paar slimmigheden. Het moest mogelijk zijn een bushalte aan de Verlengde Kennedylaan te maken, want er komen twee regiolijnen langs, en het moest toch mogelijk zijn om een extra ontsluiting te maken onder de snelweg door of erover heen naar industrieterrein Ekkersrijt, met een slagboom of zo die alleen door bewoners bediend kon worden. Daarna zouden Sprookjesbosch en de Shakespearelaan als 30 km – zone moeten worden ingericht. Dat moest te betalen zijn uit de opbrengst van de bijbehorende grondtransactie.

Voordat de vragen beantwoord konden worden bleek dat het voorlopig stedebouwkundig plan in de commissie Wonen en Ruimte zou komen (1 juli 2008). Dat was nog niet bekend toen de vragen gesteld werden. De beantwoording was onmiddellijk vóór de commissievergadering, zodat hij nog meegenomen kon worden (volledige tekst zie het BIS op de website van de gemeente, of op aanvraag). In de commissie voerde SP-raadslid Carin van den Crommert het woord. Woordvoerders van andere partijen waren een beetje wazig, maar het gevoel dat er naar het probleem gekeken moest worden werd breed gedeeld. Er was dan ook een delegatie vanuit de buurt aanwezig met insprekers.

Uiteindelijk kwam er wel wat uit.
De suggestie om een bushalte aan de Verlengde Kennedylaan aan te leggen werd in dank overgenomen. Er waren toch al plannen om een langzaam verkeer – verbinding aan te leggen tussen Esp en Blixembosch-Noordoost, en dat kwam goed uit. Wordt onderzocht.
Wethouder Fiers bleef bij haar mening dat een weg onder de snelweg door (bij de Ikea-fietstunnel) of erover heen (bij de nieuwe afslag) geen goed idee was. Gerard ziet dat zo nog niet. Maar goed, in de vergadering kwam een plan op tafel om een ontsluitingsweg aan te leggen evenwijdig aan de geluidswal, richting Huizingalaan. In die hoek moet vroeg of laat ook nog gebouwd worden, dus dat kwam ook niet slecht uit.
Blijft de vraag waarom de dames en heren deskundigen deze voor de hand liggende ideeën niet eerder bedacht hadden.

De principiële vraag of deze ecologisch verantwoord opgezette nieuwe wijk geen scherpere parkeernorm kon krijgen (bijv. 1 ipv 1,9 per woning) werd met “nee” beantwoord. In het jargon: stuurt of volgt de parkeernorm het menselijk gedrag? “Stuurt” zei de SP, “volgt” zei de wethouder, in navolging van het Rijk. Anders zetten de ecologische bewoners hun tweede auto toch maar op de stoep. Overigens maakt extra parkeerruimte de huizen duurder.
Het laatste woord over dit principiële vraagstuk is nog niet gezegd.

Op basis van de commissienotitie wordt er een nieuw bestemmingsplan gemaakt op basis van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening. We houden u op de hoogte.

U bent hier