Bernard Gerard stelt vragen over verkeersontsluiting Blixembosch Noord-Oost

17 juni 2008

Bernard Gerard stelt vragen over verkeersontsluiting Blixembosch Noord-Oost

Blixembosch Noord-Oost is een mooi plan. Zo'n 450 huizen, waarvan 30% sociaal, en geavanceerd duurzaam. Het plan heeft maar één grote zwakte: per huis staan er bijna twee parkeerplaatsen gepland en al die autobewegingen moeten door twee straten in de bestaande wijk, Sprookjesbosch en de Shakespearelaan.

Die gaan daarmee respectievelijk circa 9000 respectievelijk 7000 auto’s per etmaal komen en dat is erg veel, temeer daar er twee basisscholen pal langs of in de buurt van de route staan.

Volgens de gemeente is er aan dit probleem niets te doen en moeten de bewoners, die aan deze twee straten wonen, hun leed maar dragen. Hooguit wat drempels erbij. Bernard Gerard is er ingedoken om te kijken of toch niet op een of andere manier de kool en de geit te sparen zijn.

Hij heeft daartoe contact gehad met de Wijkvereniging. Volgens hem kun je toch wel iets met de passerende buslijnen, kun je overwegen om de parkeernormen aan te scherpen (hetgeen betekent dat je probeert een ecologisch meer bewuste doelgroep binnen te halen), en kan het huidige fietstunneltje bij de IKEA opgewaardeerd worden tot een in- en uitgang van auto’s. Om sluipverkeer te voorkomen zou daar een slagboom in moeten, waarvan de buurt en de hulpdiensten een pasje hebben.

Bernard Gerard meent dat de grondexploitatie op termijn genoeg oplevert om zo’n tunneltje te betalen.

Voor de volledige tekst klik hier (pdf file).