Aanbiedingstoespraak Kadernota, Tussenbalans, Stadsmonitor, jaarverslag en jaarrekening

28 april 2008

Speech uitgesproken door wethouder Hans-Martin Don, bij het aanbieden aan de gemeenteraad van de Kadernota 2009 – 2012, de Tussenbalans Collegeprogramma 2006-2010, de Stadsmonitor en het concernverslag en de jaarrekening over 2007.

Vrijdag 25 april 2008

Dames en heren,

Welkom, op deze drukke vrijdagmiddag, waarop we zelfs hebben moeten uitwijken naar een voor ons ongebruikelijke vergaderruimte. Symbolisch wel, wat mij betreft, voor het werk dat wij als college, en u als gemeenteraad, doen. En symbolisch voor onze stad, waar het borrelt en bruist!
Er komen veel initiatieven op ons af van partners in de stad. Dat is een goed teken. Tegelijk vraagt het van ons als bestuur en ook van u als raad om prioriteiten te stellen. Daarbij proberen we zoveel mogelijk zo goed mogelijk te doen. Met bevlogenheid en enthousiasme. En met steeds in ons hoofd, de stad, de bewoners, de burgers waarvoor wij ons werk doen.

We zijn halverwege. En dat stemt tot nadenken, tot overwegen, tot afwegen. Voor mij persoonlijk zelfs tot mijmeringen: hoe begon ik twee jaar geleden als onervaren wethouder, en als lid van een links college met grote sociale en economische ambities voor de stad? En waar sta ik nu? Waar staan wij nu?
De mijmeringen leiden tot zakelijke vragen. Zijn we op de goede weg? Zo ja, hoe gaan we dan op hetzelfde spoor of op een nog beter spoor verder? En zo nee, hoe sturen we dan bij?
Ook u bent als gemeenteraad halverwege, en waarschijnlijk is dit ook voor u een moment om eens extra stil te staan bij de resultaten die zijn bereikt en bij de wensen voor de toekomst.

Ik bied u vandaag stukken aan die een basis vormen voor onze, uwe, en onze gezamenlijke beschouwingen over de resultaten, plannen, ambities en verantwoordelijkheden voor onze stad.
Het is een heel pakket. Een Kadernota (die vroeger Voorjaarsnota heette), een Tussenbalans Collegeprogramma 2006-2010, een nieuw instrument: de Stadsmonitor, én, last but not least, het Concernverslag en de jaarrekening over 2007. Graag wil ik u over elk van deze stukken kort een en ander toelichten.

Over onze Tussenbalans

Nu wij halverwege onze bestuursperiode zijn, hebben we als college een Tussenbalans gemaakt.
De Tussenbalans focust vooral op de bestuurlijke programma’s.
U vindt informatie over hoe is opgestart, wat al is bereikt, en daarnaast informatie over wat er voor de komende periode nog op het programma staat. En daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.
Er is veel in gang gezet. Er is veel tot stand gebracht. Maar natuurlijk staat ons de komende twee jaar nog veel te doen.

Ik wil hier graag een aantal onderwerpen benoemen.

Volgens een onderzoek van vakbond FNV is Eindhoven inmiddels uitgegroeid tot de sociaalste stad van Nederland. Daar ben ik trots op!
Dit komt onder andere door ons activerende armoedebeleid, de inzet van onze ambtenaren, en onze arbeidsmarktbeleids-projecten die we samen met inmiddels al een heel aantal werkgevers uitvoeren, en waar we absoluut verder in gaan investeren. Ook de manier waarop onze Eindhovense Wmo eruit ziet, scoort hoge resultaten. Gisteren nog, heb ik de manier waarop we volgend jaar de hulp bij het huishouden willen aanbesteden besproken. We hebben de voorwaarden daarvoor samen met thuiszorginstellingen én cliëntenvertegenwoordigers bedacht. De Eindhovense Wmo moet sociaal en succesvol blijven.

Het jeugdbeleid in onze stad is een voorbeeld voor de rest van het land. Het Centrum voor Jeugd en Gezin, en de Spilcentra vormen de visitekaartjes. De vernieuwing van de VMBO-scholen staat inmiddels, dankzij een heldere keuze van uw raad, goed op de rit.
Dankzij een zeer recent genomen besluit kan het Christiaan Huygens College nu beginnen met bouwen.
Met onder meer de opening van een Jongerenloket gaan we ook voor de 17+ doelgroep zorg op maat bieden.

Strijp-S is volop in ontwikkeling en ook Strijp-R wordt klaargestoomd voor woningbouw.
In Meerhoven en de Bloemenbuurt-Zuid zijn we bezig met Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. En met woningcorporaties en bewoners hebben we afspraken gemaakt over het versterken van alle integrale wijkvernieuwings-wijken, waar bij de 3 krachtwijken een extra impuls hebben gekregen.

Mijlpalen in de bereikbaarheidsagenda zijn het Bereikbaarheidsprogramma Zuidoostvleugel BrabantStad, de visie op de integrale beleidsontwikkeling A2-zone ‘De geniale Brainportlocatie’ en het meerjarenprogramma ‘Samen investeren in BrabantStad’. Onze bereikbaarheidsagenda is daarmee integraal en met onze partners tot stand gekomen.

Als gemeente richten we onze organisatie steeds beter in op de behoeften van burgers en bedrijven. Zowel via fysieke als digitale loketten. Daarnaast zijn we steeds meer ín de wijken te vinden. De buurtcontracten bewijzen hun waarde als buurtgericht maatwerk.

Maar tegelijkertijd blijven er nog genoeg zaken waarin we moeten en zullen investeren.
Als we kijken naar de ambities die we als ‘Brainport’ hebben kan er maar één conclusie zijn: we moeten ons als stad realiseren dat we nu écht de grote sprong gaan maken.
Als we onze plaats als toptechnologieregio willen behouden, vraagt dat grootschalige investeringen en scherpe keuzes. Op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling, bereikbaarheid en vestigingsklimaat voor bedrijven en (internationale) kenniswerkers.

Over de Stadsmonitor

Wij bieden u vandaag ook de Stadsmonitor aan, die nu voor het eerst is verschenen. De stadsmonitor geeft een beeld van hoe onze stad ervoor staat. U leest erin de mate waarin doelen en ambities zijn bereikt. Daarmee hebben we een nieuw instrument, gericht op de geboekte resultaten, voor onze planning- en controlcyclus.

Ik wil benadrukken dat dit eigenlijk nog een soort proef is. Bij behandeling van de programmabegroting 2008 – 2011 vroeg uw raad via een amendement aan het college om prioriteit te geven aan het formuleren van concrete maatschappelijke effecten (outcome-doelstellingen) voor de 12 bestuurlijke programma’s. Op weg naar de programmabegroting 2009 -2012 die we in het najaar zullen behandelen, willen wij de doelstellingen en indicatoren verder verbeteren. De Stadsmonitor is daarmee nog een instrument in ontwikkeling.

De Stadsmonitor is geen instrument dat past in een jaarlijkse beleidscyclus. De Stadsmonitor maakt duidelijk welke vraagstukken, opdrachten zo u wilt, vragen om een nadere analyse. Deze nadere analyse kan dan vervolgens leiden tot bijstelling van beleid.
Wij willen dan ook de Stadsmonitor een plaats geven in de vierjaarlijkse cyclus van de bestuurlijke periodes. De start van een bestuurlijke periode is het moment waarop wezenlijke bijsturing van beleid aan de orde kan zijn, die vervolgens zijn vertaling vindt in een coalitieakkoord.

In de Tussenbalans hebben we voor onze bestuurlijke programma’s wel de relatie met de Stadsmonitor weergegeven. Dit moment in onze bestuursperiode is echter niet het moment daar conclusies uit te trekken.

Dan over de Kadernota

De Kadernota 2009 – 2012 zoals die nu hier ligt, is volgens ons college een verder vernieuwde en verbeterde versie van de Voorjaarsnota. Beknopter, en meer gericht op de grote lijnen. De naam is daarom bewust veranderd van Voorjaarsnota in Kadernota.
In de Kadernota doen wij voorstellen om middelen beschikbaar te stellen voor bepaalde onderwerpen. Maar de gedetailleerde uitwerking van onze plannen en het daadwerkelijk toewijzen van de middelen vindt pas plaats bij het vaststellen van de Programmabegroting, straks in het najaar.

Met deze Kadernota geven wij mede invulling aan het rapport “Regeren is vooruitzien”, dat de Eindhovense Rekenkamercommissie vorig jaar uitbracht, en waarin aanbevelingen stonden over hoe we de programmabegroting en de andere stukken in de beleidscyclus doelgerichter, duidelijker en transparanter kunnen maken. Belangrijke aanbevelingen van de Rekenkamercommissie waren dat we politiek/bestuurlijke prioriteiten duidelijker moesten vermelden, en beleidsprestaties meetbaar moesten maken. In deze Kadernota geven we hier gehoor aan. Ik ben benieuwd naar uw reactie daarop.

Als we terugkijken op de afgelopen twee jaar, constateren wij dat er voortvarend is gewerkt aan het realiseren van onze ambities. Het coalitieakkoord Eindhoven Eén is volop in uitvoering.
Tot nu toe hebben we stevig geïnvesteerd in sociaal-maatschappelijke voorzieningen. En ook nu doen we weer voorstellen voor bijvoorbeeld stadsdeelgericht werken, lokaal gezondheidsbeleid, maar bijvoorbeeld ook voor een belangrijk evenement als de Eindhovense Marathon.
We doen u een voorstel om de voor- en naschoolse opvang op een nieuwe leest te schoeien, willen we ons nog meer inspannen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en we gaan, conform landelijke afspraken, ervoor zorgen dat kinderen die in armoede opgroeien meer kansen en gelegenheid krijgen om mee te doen in de maatschappij.
We reserveren middelen voor het uitvoeringsprogramma Klimaatbeleid, het programma Luchtkwaliteit en ook voor de Eindhovense bijdrage aan de positionering van BrabantStad als Culturele Hoofdstad 2018.

Maar in deze Kadernota vragen we vooral veel aandacht voor de ruimtelijke agenda van Brainport, waarvan ons eigen bereikbaarheidsprogramma een onderdeel is. De Brainport Agenda vraagt om
versnelde investeringen in de bereikbaarheid door het Bereikbaarheidsprogramma Zuidoostvleugel Brabantstad te realiseren,
het verbeteren van spoorwegverbindingen met Duitsland,
Eindhoven Airport beheerst te laten groeien voor zakelijke bestemmingen,
De A2-zone en Westcorridor te ontwikkelen, en
De hoogstedelijke kwaliteit van Eindhoven en Helmond te verbeteren.
Tussen onze ambities voor Brainport en de beschikbare en toegezegde financiële middelen zit nog een stevig gat. In de komende programmabegroting zullen we u onze keuzes en strategie voorliggen om dit gat te dichten.

Wij reserveren 2,5 miljoen om van het kruispunt Aalsterweg-Boutenslaan een ongelijkvloerse kruising te maken zodat er een betere doorstroming ontstaat op de Ring en fietsers en voetgangers veiliger kunnen oversteken.

Een andere belangrijke keuze die wij in deze Kadernota maken, is het investeren in integrale wijkvernieuwing, stadsdeelgericht werken en burgerparticipatie.
Hiervoor trekken we 1,4 miljoen euro uit per jaar.
Vanuit de middelen die er zijn door de integrale wijkvernieuwing hebben wij inmiddels gebiedsgerichte programmeurs aangesteld. De komende jaren wordt duidelijk of deze werkwijze inderdaad zorgt voor de beoogde verbinding tussen de fysieke én de sociale doelstellingen van de wijkvernieuwing.
Met het nieuwe werkplan voor de Bennekel, en de voorbereidingen en de bewoners-ondersteuning in Philipsdorp en Genderdal, is dan de vernieuwing in alle 10 wijken in uitvoering.
Voor de drie Wijkactieplannen voor de Krachtwijken denken we dat we een zogenoemd aflopend frictiebudget nodig hebben, omdat het ombuigen van reguliere middelen naar de Krachtwijken enige tijd nodig zal hebben.

Concernverslag en Jaarrekening over 2007

Wij bieden u vandaag ook het jaarverslag en de jaarrekening aan over het vorige jaar, 2007. Hieruit blijkt dat de meeste van de beoogde resultaten zijn bereikt, en dat we de vele reguliere taken van onze gemeente volgens planning en volgens bedoeling hebben uitgevoerd.
De jaarrekening over 2007 sluiten we af met een positief resultaat van 15,2 miljoen euro, met daarbij de benodigde goedkeurende accountantsverklaring van Ernst & Young.

De vermogenspositie van onze gemeente is nog steeds sterk. Eind 2007 bedroeg het totale eigen vermogen 547,6 miljoen euro. Wel zien we nu voor het eerst een lichte daling van ons eigen vermogen. Maar dat is wat mij betreft goed nieuws, want dat komt doordat we onze reserves besteden aan de doelen die we ons daarvoor de afgelopen twee jaar hebben gesteld.
Dit college blijft onverminderd expliciet sturen op het besteden van ons geld op de juiste manier. De beoogde resultaten voor Eindhoven en haar bewoners moeten ermee worden bereikt. In het jaarverslag vindt u een uitgebreide inhoudelijke verantwoording.

Afsluiting

Dames en heren, ik ben bijna aan het einde van mijn verhaal gekomen.
De inhoud van de Kadernota, de Tussenbalans, de Stadsmonitor en het jaarverslag en de jaarrekening maken we natuurlijk ook bekend aan onze burgers. Via de website en ook via een special in Eindhoven Dichterbij. En straks, als wij hier de zaal verlaten, lichten we de inhoud toe aan de pers.

Tot slot. Ik wil graag van dit moment gebruik maken om u als gemeenteraadsleden te bedanken voor de prettige en vruchtbare samenwerking in de afgelopen twee jaar. Ik kijk uit naar de komende raadsbehandelingen over de jaarrekening en de kadernota. Het college kijkt uit naar de komende twee jaar.

Als allerlaatste wil ik vanaf deze plek onze ambtenaren bedanken, voor de geleverde prestaties tot nu toe. Dit college stelt soms hoge eisen, en dat is een bewuste keuze. Samen kunnen we van Eindhoven een nog sterkere en socialere stad maken.

Dank u voor uw aandacht.