Poept uw hond nou zwart of niet?

10 maart 2008

Poept uw hond nou zwart of niet?

De SP heeft de website van de gemeente Eindhoven geanalyseerd. Aan de ene kant vanwege de toegenomen aandacht voor dienstverlening, en daar hoort ook een goede website bij. Aan de andere kant omdat een medewerker van de Publiciteitswerkgroep van de SP een stukje wou schrijven over de nieuwe regels voor het uitlaten van honden, maar die bleken langs normale weg niet te vinden.

Veel gepuzzel verder blijkt dat de gemeentelijke website eigenlijk uit twee delen bestaat: een deel voor het grote publiek en een deel voor raadsleden en wethouders (het zogenaamde BIS – Bestuurlijk Informatie Systeem). Het BIS is via het publieksdeel toegankelijk, maar dan moet je wel weten hoe. Het BIS is beter.

Nu blijkt dat op dat deel van de gemeentelijke website, waar je als burger het meest natuurlijk terecht komt, een APV staat (Algemene Politie Verordening) die gemoderniseerd is t/m 06 maart 07. Daar staat het nieuwe hondenbeleid niet op, want dat dateert van 30 oktober 2007. Slaag je er als burger in het BIS te betreden, dan vindt je een APV die gemoderniseerd is t/m 30 oktober 07. Daar staat het nieuwe hondenuitlaatbeleid dus wel op. Blijkbaar hebben hier twee groepen ambtenaren parallel aan elkaar zitten werken.

Iets soortgelijks geldt ook voor de Subsidieverordening.

SP-raadslid Gerard, die dit met behulp van een medewerker uitgezocht heeft, vraagt het College nu of het eigenlijk strafbaar gesteld kan worden om je hond zwart te laten poepen, als daarover twee verschillende wetsteksten op de site staan.
Bovendien wil Gerard weten of dit nu niet allemaal efficiënter en beter kan, zodat het publiek geacht kan worden één wet te kennen en geen twee die elkaar tegenspreken.
Tenslotte wil Gerard betere zoekfaciliteiten op het burgerdeel van de website, zodat je niet op “caravans” hoeft te klikken om bij “honden” uit te komen.

Lees ook:
Gemeentewebsite Eindhoven.nl niet actueel