SP doet compromis voorstel inzake Eindhoven Airport

9 februari 2008

SP doet compromis voorstel inzake Eindhoven Airport

De eerste versie van de gemoderniseerde Regionale Overeenkomst Eindhoven Airport is in de gemeenteraden van Eersel, Best en Veldhoven afgewezen. De gemeenteraad van Eindhoven echter beschouwt de Overeenkomst desalniettemin niet als “politiek dood”, zoals de Eindhovense SP had voorgesteld. De Raad volgde het College in het standpunt, dat de Overeenkomst nader uitgewerkt moest worden, dat daartoe heronderhandeld moest worden, en dat de Raad moties kon aannemen om daar richting aan te geven. De SP heeft een flink aantal van dergelijke moties gemaakt.

SP-woordvoerder Gerard beschouwt het als onzeker of een aantal essentiële moties het halen. Bovendien wil de SP, als coalitiepartner, proberen een oplossing te vinden die ook de andere coalitiepartijen van dienst kan zijn. Daar bestaan intern grote meningsverschillen over dit onderwerp.
Daarnaast probeert de SP recht te doen aan de mening van de bevolking, die met tweederde meerheid vindt dat er best wel op zaterdag en zondag vroeger mag worden gevlogen, maar dat dan wel de milieukant van de zaak hard en goed afgedekt moet zijn. Die meerderheid woont overigens meestal wel een eind van het vliegveld af.
Alles overwegende heeft Gerard een lijstje opgemaakt van moties van de SP en van andere partijen, die in het nieuwe onderhandelingsresultaat terecht moeten komen wil de SP het resultaat steunen. In praktijk komt dat neer op een soort compromisvoorstel. Ten opzichte van de gepresenteerde Overeenkomst is het compromis een duidelijke verbetering. Een vergelijking met “vroeger” biedt een gemengd beeld.

De SP wil een aantal zaken gerealiseerd zien:

1. de groei van de emissies van het vliegveld boven het niveau van 1,5 miljoen passagiers (het aantal in 2006) moet volledig gecompenseerd worden (fijn stof, stikstofoxides, broeikasgassen). Dit moet voor 80% betaald worden door Eindhoven Airport, Ryan Air en anderen, en Schiphol;
  2. de Overeenkomst moet juridisch goed dichtgetimmerd worden. Eindhoven Airport mag het contract niet eenzijdig kunnen verbreken;
  3. de geluidsruimte mag maar groeien tot 4,74 km2 in plaats van 6,0 km2. Dat hoort bij 2,5 miljoen passagiers en een base van drie vliegtuigen;
  4. de ambities t.a.v. Eindhoven Airport moeten worden beperkt. Het is geen overloop van Schiphol en zakelijk gebruik staat voorop;
  5. de onafhankelijkheid van Globe moet scherper vastgelegd worden in een huishoudelijk reglement;
  6. BOW, BMF en de randgemeenten moeten bij Globe betrokken blijven. Het is van zeer groot belang dat er een breed gedragen Regionale Overeenkomst is, omdat daarin een aantal bovenwettelijke afspraken gemaakt kunnen worden die anders niet mogelijk zijn.

De nadelen zijn:

1. de geluidsruimte mag in de oude Overeenkomst maar tot 3,85 km2 uitgroeien (ipv 4,74 in het SP-voorstel);
  2. op zaterdag- en zondagmorgen mogen er drie vliegtuigen om zeven uur opstijgen ( nu mag dat niet);
  3. er is nog geen zicht op het compenseren van de bestaande emissies, maar dat zicht is er in de huidige Overeenkomst nog minder.

De SP neemt graag op- en aanmerkingen in ontvangst op email b.gerard@kpnplanet.nl . Telefonisch mag ook op 040-2454879, maar de trefkans om B.Gerard thuis te treffen is niet groot. Dus liever email.

Dit is een ingekorte versie, de uitgebreide versie is hier (pdf file) te lezen.