Eindhovense Raad volgt Eersel, Best en Veldhoven niet inzake Eindhoven Airport

16 januari 2008

Eindhovense Raad volgt Eersel, Best en Veldhoven niet inzake Eindhoven Airport

De start van de Eindhovense gemeenteraadsvergadering van 8 januari 2008 werd overheerst door de Gemoderniseerde Regionale Overeenkomst Eindhoven Airport. Dat is de overeen-komst waarmee Eindhoven Airport probeert Ryan Air binnen te halen. In het dossier vind u de visie van de SP m.b.t. Eindhoven Airport op hoofdlijnen afgedrukt. Hier staat wat er in de Raad gebeurde, en wat de SP daaruit concludeert.

Gemoderniseerde Overeenkomst blijft vertrekpunt van de Eindhovense Raad

Voorafgaand aan de raadsvergadering leek het de SP, dat het debat twee kanten op kon gaan.

De ene kant was dat Eindhoven de gemeenteraden van Veldhoven, Best en Eersel kon volgen. De raden van deze gemeentes hadden de nieuwe Overeenkomst met grote beslistheid afgewezen, ondanks de steun van hun eigen colleges aan de overeenkomst. Nu vijf van de negen partners in Globe de Overeenkomst niet wilden (drie gemeenten plus de BOW en de BMF), was de gemoderniseerde Overeenkomst politiek dood. Het indienen van moties komt dan neer op cosmetische chirurgie op een dood paard.
De andere kant was het voorstel van de Colleges van B&W van de vijf gemeenten, namelijk om de besluitvorming uit te stellen, om de raadsvergadering te gebruiken voor het indienen van moties, om op basis van die moties te gaan heronderhandelen over de gemoderniseerde Overeenkomst, het resultaat voor te leggen aan BOW en BMF en te kijken of men er alsnog uit kon komen (dit voorstel werd gedaan vóór de mening van de gemeenteraden bekend was). Op die manier zou de oorspronkelijke tekst van de gemoderniseerde Overeenkomst uitgangspunt blijven.

Het leek de SP dat een keus tussen de twee richtingen onderworpen kon worden aan een ordevoorstel. Immers, de bespreking langs de ene lijn zou een geheel andere zijn als langs de andere lijn. De SP stelde dan ook bij ordevoorstel voor om de eerste lijn te kiezen en om vervolgens te spreken over de nieuwe situatie die dan zou ontstaan.
Dit ordevoorstel kreeg duidelijk te weinig steun. Daarop heeft de SP het ingetrokken, in ruil voor een extra ingediende commissiebehandeling van alle moties.
Waarmee het tweede kenmerk aan de orde komt, het grote aantal, vaak op het laatste moment ingediende, moties. De SP had er twaalf ingediend, op één kleine motie na op tijd. De SP had dan ook in de vakantie doorgewerkt. Dat moest wel, want de raadsvergadering vond onmiddellijk na het Kerstreces plaats. Het CDA had ook doorgewerkt en er drie op tijd ingediend. Twee daarvan zouden door de SP overgenomen worden, waarop de SP ze zelf niet indiende. De vijf moties van de PvdA echter kwamen op de dag zelf binnen, want de PvdA had niet in de vakantie doorgewerkt.
Voor de kijker thuis was het debat waarschijnlijk nauwelijks te volgen. Het verliep geïmproviseerd en rommelig, mede vanwege het tijdstip

Het grote aantal moties duidt op een duidelijk onbehagen bij de coalitiepartijen PvdA, CDA en SP. Deze drie partijen gaan daar op verschillende manieren mee om, maar geen van de drie is echt onbekommerd blij. Met name CDA en PvdA moeten een keuze maken tussen abstracte belangen van economische groei aan de ene kant en leden en plaatselijke afdelingen, die (niet zonder reden) concreet bang zijn voor een Schipholontwikkeling. Alleen de rechtse partijen (VVD, LPF en Leefbaar) zien geen probleem. Uit niets bleek dan ook dat ze het voorstel, met al zijn bijlagen, goed gelezen hadden.

Het grote aantal moties van de SP kan niet los gezien worden van het oordeel van woordvoerder B.Gerard dat “deze Overeenkomst zo slecht was, dat zelfs een voorstander van uitbreiding van het vliegverkeer dat niet op basis van deze Overeenkomst zou moeten willen”. Nu de SP geen steun kreeg voor zijn ordevoorstel, moet het wel via de weg van moties om de ergste kanten van de Overeenkomst af te halen. De extra commissievergadering, waarin over alle moties gesproken wordt, is op dinsdag 22 januari.

Het is niet wijs om in deze de toekomst te voorspellen, en ook niet om alle moties van de drie partijen langs te lopen. Wij beperken ons hier tot de hoofdlijnen van de SP-moties en tot enkele andere, waarin de SP zich herkent.

1. De SP wil een veel betere milieuparagraaf. De SP vindt het Milieufonds te klein, vindt dat de vervuiler te weinig betaalt, vindt de criteria soms onbruikbaar en in zichzelf tegenstrijdig, vindt de maatregelen die op basis van die criteria gesuggereerd worden niet doeltreffend, en vindt de bestaande praktijk flut. Ook worden toezeggingen van het vliegveld met veel te veel slagen om de arm gedaan. Eindhoven Airport kan onder alle afspraken uit.
  2. De SP wil de openingstijden niet of minder verruimen.
  3. De SP steunt de CDA-motie (op de inhoud waarvan de SP zelf al aangedrongen had), namelijk dat Eindhoven Airport niet eenzijdig uit de Overeenkomst kan stappen.
  4. De SP wil graag dat er een aanvaardbare Regionale Overeenkomst, bewaakt door Globe, blijft. Dat houdt zeggenschap bij belanghebbenden en niet in het verre Den Bosch of Den Haag. In andere bewoordingen zeggen CDA en PvdA ook zoiets. De invulling van Globe moet dan wel beter geregeld worden, bijv. met een Huishoudelijk Reglement.
  5. De SP wil extern juridisch advies om alle losse eindjes van de tekst en de handhaving van de Overeenkomst zorgvuldig dicht te knopen. Daaraan ligt een fundamenteel wantrouwen ten grondslag richting met name Schiphol. Zo wil de SP dat de geluidsruimte nauwkeurig geformuleerd wordt en dat de bepaling mbt “3 resp. 6 vliegtuigen op zaterdag- en zondagmorgen” verduidelijkt wordt in die zin, dat het gaat om vliegtuigen van alle maatschappijen samen en dat dit aantal niet per maatschappij is.
  6. In andere bewoordingen zegt een PvdA-motie ongeveer hetzelfde als de SP ook altijd beweerd heeft, dat Eindhoven Airport een begrensde ambitie moet hebben, geen overloop van Schiphol moet worden en zich moet concentreren op zakelijk verkeer.
  7. De SP wil weten of er bij Eindhoven Airport sprake is van ongeoorloofde staatssteun, omdat Eindhoven Airport naar alle waarschijnlijkheid niet de volle kostprijs van de dienstverlening door Defensie betaalt.

Wie wil weten hoe het gaat lopen, moet maar bij de commissievergadering komen kijken.

Inmiddels is er een belangrijke nieuwe ontwikkeling aan de horizon verschenen, namelijk dat CDA-gedeputeerde Rüpp vanuit het Provinciehuis met de vuist op tafel geslagen heeft, bulderend “dat Gij Ryan Air in alles zijn zin moet geven”. Dat zou wel eens het einde van de Regionale Overeenkomst kunnen betekenen en volgens de SP zou het best wel eens kunnen dat dat de bedoeling van Rüpp is.
De SP zal gepast op deze bemoeizucht reageren en daarvan in deze kolommen berichten als er het nodige uitgezocht is.