h

Goede ledenbijeenkomsten in Tongelre, Nuenen en Woensel-noord

6 december 2007

Goede ledenbijeenkomsten in Tongelre, Nuenen en Woensel-noord

De SP is in Eindhoven en omgeving begonnen aan een reeks ledenbijeenkomsten. De eerste was in Tongelre, de tweede in Nuenen en op 29 november was de laatste in Het Trefpunt aan het Belgiëplein. De formule is blijkbaar nog even wennen, want het is nog niet heel druk. Doelgroep is de SP-leden en aanhang, bedoeling is om op een systematische manier het contact tussen het SP-bestuur en de achterban te intensiveren.

De Nuenense avond heeft tot actieafspraken in het Nuenense geleid, welke men het beste kan volgen op de Nuenense pagina van de site. De belangrijkste is dat aandacht besteed zal worden aan de rampzalige uitvoering van de Nuenense woningbouwverplichtingen.

Op de twee Eindhovense avonden was SP-wethouder Don aanwezig. Hij hield een uitvoerig en goed betoog over de sociaal-economische speerpunten in zijn portefeuille: het armoedebeleid (dat door Don in ruime zin wordt opgevat); het werkgelegenheidsbeleid, met daarin meegenomen oa de Ergon, de arbeidspool en het Facilitair bedrijf kleine instellingen; en het hele zorgverhaal, waaronder de WMO. Het leidde tot een geanimeerd gesprek.

Tijdens de Tongelrese zitting kwam daarnaast ook de verkeerssituatie in Tongelre binnen de Ring aan de orde. Dat leidde helaas niet tot een kant en klare oplossing, maar de resultaten worden wel meegenomen in het werk van de fractie.

Tijdens de zitting in Noord-Woensel sprak (toen nog) fractievoorzitter Bernard Gerard met de aanwezigen over Eindhoven-Airport. Woensel-Noord is namelijk het deel van Eindhoven dat daar het meeste last van heeft, met name de Achtse Barrier. Op 29 november was de redelijk heftige commissievergadering over het vliegveld net achter de rug. Gerard had daarin een zeer uitgesproken standpunt ingenomen. Daarop had hij overigens een uur of tien zitten studeren en dat geleid tot een analyse van vier kantjes, en een politiek standpunt dat daaruit voortvloeide van bijna drie. Hij wilde de aanwezigen daar niet al te veel mee vermoeien, maar kort gezegd is (althans, was de zaak op die dag):

  1. De Overeenkomst is zo asymmetrisch en zo slecht, dat zelfs iemand die vóór uitbreiding van het vliegverkeer is, dat niet op basis van deze Overeenkomst zou moeten willen,
  2. Het ene uiterste is dat je de hele nieuwe Overeenkomst van tafel blaast. Dat zou de SP het liefste willen. Dan blijft de oude bestaan en wat er dan gebeurt is interessant,
  3. Het andere uiterste is dat Eindhoven Airport een Klein Schiphol wordt. Dat gevaar is niet denkbeeldig, want de Overeenkomst laat allerlei gaten en sluipwegen open en Schiphol is nu al de baas op Eindhoven Airport. Dit scenario wil de SP onder geen beding meemaken,
  4. Er is mogelijk een tussenstandpunt denkbaar, dat erin bestaat dat je het Kleine Kwaad (Ryan Air) toestaat om het Grote Kwaad (Schiphol) te weren. Daartoe zou de Overeenkomst radicaal moeten worden verbeterd, dus heronderhandelen. Gerard zei dat dat niet zijn eerste keus was, maar wel zijn tweede, omdat de SP inzake Eindhoven Airport traditioneel in Eindhoven duidelijk in een minderheidspositie zit, en omdat we in de coalitie zitten met twee partijen die veel positiever over Eindhoven Airport denken. De wethouder van één van die partijen, Mary Fiers, heeft zelfs de overeenkomst mede gesloten. Aan de andere kant zegt het coalitieakkoord dat de handtekening van de omwonenden onder uitbreiding van de openingstijden moet staan. Kortom, enig manoevreren was hier nodig. Althans in Eindhoven. Daarnaast hebben de randgemeentes natuurlijk ook nog hun eigen dynamiek.

Lees hier meer over Eindhoven Airport.

Wat de aanwezigen daarvan vonden, vroeg Gerard? De aanwezigen waren het er in grote lijnen mee eens en vonden dat de SP op deze basis verder mocht gaan.

U bent hier