h

De SP over de gemoderniseerde overeenkomst Eindhoven Airport

1 december 2007

De SP over de gemoderniseerde overeenkomst Eindhoven Airport

De SP kijkt met wantrouwen naar de Overeenkomst, vooral als we proberen in te schatten wat die op langere termijn mogelijk maakt. Dit wantrouwen wordt gevoed door de bepaling dat Eindhoven Airport de Overeenkomst eenzijdig op kan zeggen.

Het aannemen van deze Overeenkomst betekent contractbreuk in de privaatrechterlijke relatie van 2003. Deze Overeenkomst wordt namelijk niet gemoderniseerd, zij wordt afgeschaft en vervangen door een andere Overeenkomst.

De SP ziet de Overeenkomst NIET tegen de achtergrond van Brainport. Wij menen dat de bestaande Overeenkomst van 2003 voldoende ruimte biedt voor zakenreizen en bovendien is er een goede doorgaande treinverbinding met Schiphol.
Meer algemeen menen wij dat Eindhoven Airport niet onmisbaar is voor Eindhoven. Wij zien het vliegveld als een nuttige hulpfunctie voor de economie zolang Defensie het in stand houdt.
De SP ziet de Overeenkomst nadrukkelijk WEL tegen de achtergrond van de problematiek rond luchtkwaliteit en klimaatbeleid. Wij menen dat de manier, waarop onze samenleving omgaat met energieverbruik en milieu, niet langer houdbaar is.

Het eerste wat opvalt aan de Overeenkomst is dat deze verschrikkelijk asymmetrisch is. Alles wat Airport krijgt is hard omschreven, veel van wat Airport geeft is wazig.
Het tweede punt van aandacht is het Milieufonds. Daaraan valt op dat het in sterke mate een sigaar uit eigen doos is. Eindhoven Airport betaalt 250 mille en Schiphol 116. De rest van het fonds, zowat tweederde, betalen wij als overheid zelf.

De SP kan de gevolgen voor de ruimtelijke ordening moeilijk inschatten. Het Program van Samenwerking zegt in ieder geval dat alle beïnvloedingsmogelijkheden worden benut om te zorgen dat de aanwezigheid van het vliegveld gewenste ontwikkelingen in Eindhoven niet belemmert.
De SP heeft zowel moeite met de concrete inhoud van de Overeenkomst als met zijn aanvechtbare juridische en bestuurlijke kwaliteit. Wij vinden de Overeenkomst kwalitatief zo slecht, dat zelfs iemand die vóór uitbreiding van het vliegverkeer is, dat niet op basis van deze overeenkomst zou moeten willen. Het opent risico’s naar de toekomst.

Als het alleen aan de SP lag, zou de SP het liefst de hele Overeenkomst afblazen. Het ligt echter niet altijd alleen aan de SP. Als echter blijkt dat onze steun nodig is om op wezenlijke punten de Overeenkomst te amenderen, ontstaat er voor ons een afwegingssituatie, waarin wij het volgende willen meenemen: Het recht van Eindhoven Airport om eenzijdig uit de overeenkomst te stappen wordt geschrapt.

In de begripsbepalingen wordt expliciet opgenomen dat bij één base één vliegtuig hoort, en dat het aantal van 3 tot 6 vliegtuigen voor alle bases samen geldt. Er komt een tickettoeslag voor vertrekkende reizigers van €2 per kaartje, dit geld wordt toegevoegd aan het Milieufonds onder handhaving van de overige dekkingsbronnen. De bijdragen van Eindhoven Airport en Schiphol aan het Milieufonds worden expliciet in de Overeenkomst opgenomen. Alle klimaat- en milieudoelen worden kwantitatief en afrekenbaar geformuleerd. De maatschappelijke en financiële gevolgen van de vrijwarings- en obstakelzones worden in beeld gebracht voordat er een aangepaste Overeenkomst getekend wordt. Er komt een degelijk juridisch advies over de politieke en bestuurlijke relatie tussen de gemeenten en hun vertegenwoordiger in Globe. De financiering krijgt op zo’n manier vorm dat er geen excessieve afhankelijkheid van één van de contractpartners ontstaat. Men doorloopt nog eens de lijst met criteria volgens welke het budget van het Milieufonds uitgegeven wordt op consistentie en relatief belang. De relatie tussen het Milieufonds en het Eindhovense en regionale luchtkwaliteitsprogramma wordt in beeld gebracht. Een stille nachtelijke periode van minstens acht uur wordt gegarandeerd. Er komt een onafhankelijk beheer van de geluidmeetpalen.
Bij overname van de meeste van deze overwegingen zal er opnieuw onderhandeld moeten worden. Dat moet dan maar en dat is het waard.

Dit is een samenvatting, zie voor het complete verhaal:

U bent hier