Wens Natuurbeleving Overbrugbaar

17 oktober 2007

Wens Natuurbeleving Overbrugbaar

Er is al veel over geschreven maar het einde lijkt in zicht, het bruggetje bij verpleeghuis de Weerde. Aan de noord- en westzijde grenst het wooncomplex, slechts gescheiden door de rivier de Tongelreep, aan het natuurgebied van de Genneper Parken. De cliëntenraad van verpleeghuis ijverde al enkele jaren voor een bruggetje zodat haar bewoners de mogelijkheid krijgen om via een kortere weg in het natuurgebied aan de overzijde van de Tongelreep te komen.

De aanleg van een bruggetje betekent echter wel dat het natuurgebied moet worden: er is een verhard pad nodig daar aan de overkant slechts zandpaden te vinden zijn en de brug zou verlengd moeten worden om het hoogteverschil tussen de beide oevers te overbruggen. Het probleem is echter dat het natuurgebied onder de 'ecologische hoofdstructuur' valt, een gebied dat beschermd dient worden. 'Het gaat hier namelijk niet alleen over het wel of niet beter begaanbaar maken van een natuurgebied door de plaatsing van een bruggetje, maar over het aantasten van een gebied dat valt onder de ecologische hoofdstructuur, een gebied dat beschermd moet worden. Als mensen én als onderdeel van de natuur, moeten we respect hebben voor deze natuur: op plekken die vallen binnen de ecologische hoofdstructuur is de natuur de baas en niet de mens', schreef SP-raadslid Bianca van Kaathoven over dit onderwerp (klik hier voor artikel).

De Eindhovense politiek was verdeeld over dit onderwerp. Om het onderwerp en zichzelf onder de aandacht van het publiek te brengen wist Leefbaar Eindhoven een scoutinggroep te strikken om een tijdelijke bruggetje over het riviertje te bouwen. Op 22 mei van dit jaar werd het onderwerp besproken in de commissie Wonen en Ruimte (W&R) waarbij de verschillende belanghebbenden de mogelijkheid kregen om intespreken. De standpunten en ideeën van de cliëntenraad van de Weerde en de andere belanghebbenden bleken ver uit elkaar te liggen. Om zijn verzoek kracht bij te zetten kondigde de cliëntenraad een burgerinitiatief dat in de raadsvergadering van 12 juni aan de gemeenteraad zou worden aangeboden. In het verslag van de commissievergadering is te lezen dat de commissie concludeerde dat er verschil van inzicht over en interpretatie van de beschikbare informatie, de gevolgen en de (bouw)technische mogelijkheden was en gaf aan behoefte te hebben aan eenduidige en volledig informatie.

Daarom werd aan Trefpunt Groen Eindhoven, één van de belanghebbenden, gevraagd om het voortouw te nemen om met de partijen in overleg te gaan. Op 26 mei brachten leden van commissie W&R een werkbezoek aan het natuurgebied om de lokatie in ogenschouw te nemen. In de commissievergadering van 5 juni werd verslag van het bezoek gedaan. De commissie had geconstateerd er veel monumentale bomen staan tussen de nieuwbouw van de Weerde en de Genneper Parken, daar waar het bruggetje zou moeten komen. De commissie stelde dat het kappen van deze bomen een groot verlies zou zijn en riep het college van B. en W. op ‘om niet mee te werken aan een mogelijk verzoek om deze bomen te kappen’. De SP pleitte voor het opknappen van de bestaande en het uitbreiden van het aantal zitpunten het park en de route van de Genneperweg, het meer begaanbaar maken van het trottoir aan de Antoon Coolenlaan en het doortrekken van het bruggetje over de Tongelreep.

Tijdens de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering (12 juni) werd het burgerinitiatief van de cliëntenraad met meer dan vierhonderd stembetuigen aan burgemeester Sakkers overhandigd. De Vitalis Zorggroep, waar de Weerde deel van uitmaakt, was bereid de kosten van het bruggetje dragen. Het initiatief zou verder worden behandeld door de commissie Wonen en Ruimte. In de daarop volgende commissievergadering (25 september) meldde de heer van Hout van het Trefpunt Groen dat het overleg met de belanghebbenden een compromis heeft opgeleverd. Dit compromis bestaat uit een bruggetje aan de zuidwest zijde van het verpleeghuis ter overbrugging van het hoogteverschil naar het fietspad aan de Antoon Coolenlaan. Het fietspad en de bestaande brug over de Tongelreep zullen worden aangepast zodat de bewoners toch snel en veilig het park in kunnen. Het eerstvolgende pad dat het park inleidt zal worden aangepast zodat het hoogteverschil tussen het fietspad en het park geleidelijker verloopt. Voorts is voorgesteld om de zitplek ten noorden van de Weerde en de bestrating worden hernieuwd. 'De cliëntenraad ging akkoord met het compromis’, aldus SP-commissielid Carin van den Crommert. 'Daarmee was hiermee voor de SP en de meeste andere politieke partijen was hiermee de kous af'. Daarmee was het voorstel aangenomen. Alleen de heer Reker van de LPF kon zich niet in het compromis vinden.

Rob de Kruif