Brief aan de redactie van het Eindhovens Dagblad over buurthuis Jagershoef

4 december 2008

Brief aan de redactie van het Eindhovens Dagblad over buurthuis Jagershoef

Op 25 en 28 november 2008 heeft u een artikel geplaatst over de situatie in buurthuis Jagershoef. Het artikel van 28 november was naar aanleiding van vragen van het Ouderenappel, die gebaseerd waren op het eerdere artikel.

Zoals wel vaker maakt het Ouderenappel veel wind zonder de situatie van tevoren goed onderzocht te hebben. Daardoor kiest het Ouderenappel ongewild positie in meningsverschillen, die binnen de wijk bestaan over de organisatie en invulling van de VTA-functie. Als een van de regelmatige gebruikers van het VTA-gebouw wil daar graag mijn mening tegenover zetten.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het buurthuis volop leeft. Een van de drie zalen is permanent in gebruik bij Peuter Plaza. De andere twee zalen worden gebruikt door de countrydansclub, het Steunpunt Jagershoef, het KBO, de Lumensgroep (met kinderdisco, activiteiten voor allochtone vrouwen, de naaigroep), de tafeltennisvereniging, de computerclub en de buurtvereniging Het Eiland met heel veel buurtactiviteiten. Anders dan het Ouderenappel doet vermoeden (“een niet functionerende VTA”), wordt het buurthuis zeer intensief gebruikt, zelfs in die mate dat het Steunpunt moeite heeft om nog een derde dagdeel in te plannen.

Wat wel een probleem is, maar dan op een andere manier als de artikelen in de krant schetsen, is de bestuurlijke situatie. Dat komt onder andere omdat de voorgenomen overdracht aan Wooninc nu al twee jaar op zich laat wachten. Daardoor is het een tijd lang onduidelijk geweest wie waarover ging en wie wat deed. Hieruit komt de beweerde “eindeloze reeks van aanhoudende conflicten en aanhoudende onduidelijkheid” voort. Het was voor Wooninc lastig te beoordelen wie er precies representatief was voor de wijk. Gaandeweg is Wooninc (hoewel dus nog steeds geen eigenaar) dat gaan inzien. Wooninc is bezig een klankbordgroep op te zetten en daar is de wijk erg blij mee. Nu krijgen de vele gebruikers eindelijk de kans om zelf met Wooninc over hun activiteiten te praten. In de klankbordgroep komen bovengenoemde gebruikers te zitten. Daarnaast is er ook plaats voor het Platform Buurt Ontmoetings Centrum in oprichting van de in het artikel genoemde heer Hovenga, waarvan Wooninc onlangs de status van “formele vertegenwoordiger van de bewoners” heeft ingetrokken.

Het is dus niet zo als het Ouderenappel stelt “het ziet er naar uit dat een goedwillend bestuur opstapt”. Er is namelijk simpelweg nog geen bestuur van de VTA. Door de oprichting van de klankbordgroep komt de oprichting van een bestuur juist dichterbij.

Ook de bewering dat “de huidige gebruikers nog geen huurcontract hebben” verdient toelichting. Op de eerste plaats hebben de gebruikers van oudsher wel degelijk een huurcontract met Lumens. De nieuwere gebruikers hebben geen huurcontract, omdat er in de aanloop tot de overdracht geen nieuwe contracten afgesloten zijn. Die nieuwere gebruikers zitten er volledig legaal en dus met toestemming van de huidige en de voorgenomen nieuwe eigenaar. Ook het Steunpunt bijv., een door de gemeente ingestelde functie, zit er zonder huurcontract. Er is hier dus geen enkel probleem.

Ook de bewering “dat er geen sprake is van het opknappen van pand en meubilair” is maar gedeeltelijk waar. Wooninc, hoewel nog geen eigenaar, heeft alle meubilair in de grote zaal vervangen. Dat de nog-niet-eigenaar Wooninc nog geen investeringen aan het pand gedaan heeft is logisch.

Ik verzet me dus tegen de aanval op Wooninc. Wooninc heeft ook nog eens twee medewerkers aangetrokken voor het VTA-beleid in Eindhoven. Het wordt tijd dat de slepende besprekingen tussen de gemeente en Wooninc worden afgewerkt.

Tineke Tilborghs

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.