Sport verbroedert en verbindt, ook tijdens de Dutch Street Cup 2016

21 maart 2016

Sport verbroedert en verbindt, ook tijdens de Dutch Street Cup 2016

Foto: Bianca van Kaathoven

Op zaterdag 19 maart was ik als wethouder bij de Dutch Street Cup. Een initiatief van Het Leger des Heils, Neos en stichting Life Goals. Elk jaar organiseren zij een voetbaltoernooi voor daklozen. Het bij elkaar komen, voor elkaar strijden, opdoen van ritme en gezond bewegen staan hierbij centraal. Voetbal zorgt er hier voor dat mensen zich verbonden voelen aan een team, samen winnen, samen sporten en samen verliezen verbroedert. Tijdens de wedstrijden merk je dat er de wil is om te winnen, maar als de wedstrijden af zijn gelopen, is er voor iedereen waardering voor het spel, de inzet en het plezier dat er beleefd wordt aan samen sporten.

De kick off van de Dutch Street Cup was dit jaar op een speciale manier ingestoken. Net zoals op zondag speelden Ajax en PSV tegen elkaar om de Dutch Street Cup 2016 te openen. Alleen bestonden de teams niet uit de spelers van de selecties uit Amsterdam en Eindhoven, maar bestonden de teams uit vluchtelingen uit Iritrea en Syrie.

Foto: Bianca van Kaathoven

Ook hier werd duidelijk hoe belangrijk het is samen te leven, samen te werken en samen te sporten. En hoe sport kan verbroederen. Onder leiding van de coaches Hans van Breukelen en Aad de Mos werd er gelijkgespeeld. Uiteindelijk won Ajax met strafschoppen. Maar ook hier ging het vooral om het samen sporten, samen beleven.

Foto: Bianca van Kaathoven

De Dutch Street Cup is een initiatief waar we als gemeente trots op zijn. Bij deze wil ik een groot compliment maken aan de organisatoren en de vrijwilligers die dit soort mooie evenementen mogelijk maken.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.