Tongelreep

29 januari 2014

Tongelreep

Zwembadwethouder Joost Helms heeft de tarieven voor de Tongelreep met 14 % verhoogd en wordt nu geconfronteerd met een terugloop van 60.000 bezoekers. Die verhoging is pas in augustus 2013 ingevoerd, waardoor de daling op jaarbasis nog wel eens flink hoger zou kunnen uitpakken.

Wie krijgen de schuld? De bezoekers! Want die zouden te trendgevoelig zijn en daarom het zwembad de rug toekeren.

Een typische VVD-redenatie die we ook bij het kabinet Rutte II zien. Je komt geld tekort, daarop pak je de burgers een goed deel van hun geld af, vervolgens geeft die burger noodgedwongen minder geld uit, waardoor de inkomsten van de overheid teruglopen. De enige actie die Rutte daarop weet te verzinnen is de burger nog meer geld af te pakken.

Zo ook Joost Helms. Zijn oplossing is 4 miljoen euro aan belastinggeld te gaan gebruiken om het zwembad ‘bij de tijd te brengen’. Nou Joost, je loopt 6 ton mis door de 60.000 bezoekers die wegblijven en nu ga je 4 miljoen investeren om ze terug naar binnen te lokken. Je geeft zelf aan dat de wegblijvende bezoekers erg gevoelig zijn voor trends, dus moet je over een paar jaar weer investeren om aan de nieuwe trend te voldoen. Om dat te bekostigen ga je dan zeker de tarieven weer met 14% verhogen. Daardoor lopen de bezoekersaantallen weer verder terug, waardoor….

Laten we maar ophouden, dit leidt tot niets.

Een zwembad dient een Gemeentelijke Voorziening te zijn; voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Zwemmen is een ideale sport, zwemles (en zwemervaring) is geen overbodige luxe in ons waterrijke land en met de afbraak van jeugdvoorzieningen is een zwembad tenminste nog iets voor de jeugd om te recreëren .

Mick van Son

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.