Vreemd

23 september 2013

Vreemd

Vreemd is dat toch, we hebben een kabinet van visieloze boekhouders met een chronisch gebrek aan empathie en toch is er iedere keer iets mis met de getallen. De berekeningen waarop de bezuinigingen op ouderen zijn gebaseerd blijken zo gekozen dat het net over de periode gaat waarop deze ouderen een inhaalslag hebben gedaan.

De jaren waarop de bezuinigingen zijn doorgevoerd zijn ‘toevallig’ niet meegenomen (2010-2013) Dus lijken ze rijker dan ze zijn. Datzelfde gebeurde ook met de gegevens over de JSF, schaliegas, de berekeningen over hoeveel personen bereid en in staat zijn hun kinderen een ton te schenken, en ga zo maar door.

Het gaat precies zo als bij die tweedehands auto bij die dubieuze dealer: “kijk meneer, allemaal nieuwe bandjes erop”, maar over de waslijst van gebreken wordt niet gerept.

Samsom is een ster in het, met zoete woordjes, inmasseren van twijfelachtige boodschappen. Rutte lult zoveel dat je na een kwartier niet meer weet waar hij het over heeft; dus denk je “het zal wel”.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat wij, de inwoners van Nederland, op democratische manier een volksvertegenwoordiging ( met de nadruk op vertegenwoordiging ) kiezen. Dat die vertegenwoordigers vervolgens onze belangen gaan verdedigen en dienstbaar zijn aan het volk.

Daarbij begrijp ik dat verschillende partijen er verschillende standpunten op na houden.

Maar, waarom ons bedotten met handig gemanipuleerde cijfers?

Ten eerste, zijn zij nu zo dom of denken ze dat wij achterlijk zijn? In beide gevallen zijn zij dus dom. Ten tweede geven zij met deze handelswijze aan dat ze ons iets willen verkopen dat een normaal mens niet zou willen. Als dat niet zo is kunnen ze toch gewoon ‘het eerlijke verhaal vertellen’. Ja, dat is ook zo’n mooie van Samsom: hij vertelt ons steeds weer het eerlijke verhaal, zodat we meteen weten: we worden bedonderd, alleen nog even uitzoeken hoe.

Het echte verhaal is dat het kabinet al tijden in grote problemen verkeert. Het gaat allang niet meer over het vertegenwoordigen van het volk, maar om het redden van het kabinet. Nog maar 12 procent van de bevolking heeft vertrouwen in deze regering. De peilingen voor de VVD en PvdA zijn desastreus. Ze hopen op de zegen van boven, zodat het plotseling weer wat beter gaat, maar daar heeft het CDA al patent op. Dat gaat hem dus niet worden.

Ze hebben gewoon pech! Honderden raadsleden en wethouders van de twee partijen raken in maart hun baan kwijt. Dat weten ze; vooral binnen de PvdA. Deze regering zal dan ook op z’n gat gaan door oppositie van
binnenuit. Veel hoeven we er niet aan te doen. Deze tweedehands auto met die glimmende bandjes gaat niet verkocht worden!

Mick van Son