H.J. Schoo lezing

4 september 2013

H.J. Schoo lezing

De Schoo-lezing van Rutte schiep verwachtingen. Na bijna een jaar verwachtte vriend en vijand eindelijk eens een visie van deze premier. Het werd een deceptie. De door de media gehoopte visie werd op tijd door Rutte opgemerkt, daarom begon hij zij lezing met de mededeling dat hij geen visie zou geven.

Hij heeft die ook niet, dus dat was dan dat! Hij kreeg wel een applaus voor het feit dat hij zomaar uit zijn hoofd speechte. Zelfs dat was niet echt. Voor taalkundige analisten was het een eitje: spreektaal is anders van constructie dan schrijftaal. De speech was geheel in schrijftaal, waaruit geconcludeerd mag worden dat het een geschreven stuk was dat hij vervolgens geheel uit zijn hoofd geleerd had.

Zo ken ik onze premier weer! De mensen met een trucje het bos in sturen door zich anders voor te doen dan hij werkelijk is. Maar, toch knap dat je drie kwartier tekst uit je hoofd kan leren. Begrijpen we ook meteen hoe die man ooit zijn universitaire studie heeft afgemaakt.

Dan verder over de inhoud. De eerste indruk was dat hij een aantal historische feiten op een rijtje zette om vervolgens zijn boodschappenlijstje van bezuinigingen af te draaien. In de media van vandaag is dat ook niet onopgemerkt gebleven. De commentaren varieerden van inhoudsloos tot aan zielloos, lege huls en “materiaal dat door een spindokter is geschreven”.

Dat laatste ging vooral over het stukje over zijn vader en moeder; dat hoort nu eenmaal voor de persoonlijke touch.

Het ging vervolgens weer eens over de bekende nietszeggende onderwerpen. Nederland moderniseren! Hoezo is Nederland een achtergebleven gebied? Waar bestaat die modernisering uit? Er moet een mentaliteitsverandering komen! Welke verandering? Dat we blij moeten zijn met de afbraak van onze economie en de afbraak van ons Sociale Stelsel waarschijnlijk. Dat we ons klaar moeten maken voor de toekomst! Wat voor een toekomst? Dat we moeten accepteren dat we ons geld vrijwillig in gaan leveren bij het grootkapitaal zeker!

Eigenlijk moeten we geen aandacht besteden aan deze lezing. Het was een nietszeggend verhaal van een nietszeggende, bijna onzichtbare, premier die een mislukte poging tot een charmeoffensief deed.

We wachten Prinsjesdag af en sturen hem dan naar huis. Dat lijkt mij pas verstandige politiek. Kan hij meteen door als hotemetoot bij Shell; al zou ik dat Shell niet willen adviseren.

Mick van Son