De sprookjes van de VVD!

2 juli 2013

De sprookjes van de VVD!

Een van onze leukste ministers, Jeanine Hennis-Plasschaert heeft dezer dagen afscheid genomen van ‘onze mannen’ in Afghanistan. Die hun missie hebben beëindigd. Een vriendelijk gebaar van de bewindsvrouw, die in haar toespraak aangaf dat Nederland in Afghanistan ‘een duidelijk herkenbare positieve erfenis heeft achtergelaten’.

Waaruit die erfenis dan bestaat is volstrekt onduidelijk. Immers nog maar enkele dagen geleden, bracht Nieuwsuur een onafhankelijke reportage waaruit blijkt dat er vooral lege gebouwen (scholen, ziekenhuizen e.d.) zijn achtergebleven. Het geld was namelijk op om die belangrijke functies met name in Uruzgan echte invulling te geven. En een van de stamleiders stelde dat na het vertrek van de Nederlandse militairen er nog op grotere schaal dan voor hun komst corruptie en nepotisme plaats vindt. Door wie dan wel? Door de stam waartoe president Hamid Karzai behoort!

Alles wordt weer teruggedraaid en daarom wil Karzai, zonder tussenkomst van de volstrekt naïeve Amerikanen graag zelfstandig met de Taliban onderhandelen onder het veelzeggende motto: houden wat je hebt en nog krijgen wat je kunt! De interviewers van de NOS moeten zich rot geschrokken zijn wat men daar heeft aangetroffen.

Dan Kunduz, waar we als Nederland voor een slordige 500 miljoen een politiemissie hebben ingevuld, onder meer door de politieke steun van Groen Links (de onverbeterlijke Sap) en manneke Pechtold van D66. In de coulissen hoor je steeds het geluid dat de door ons opgeleide Afghaanse politiemannen weinig meer kunnen dan een uniform dragen en schieten.

Omdat zij veelal analfabeet waren is er weinig terecht gekomen van de echte bedoelingen van deze veelgeprezen missie. Boze tongen beweren dat al de helft van de politiemannen rechtstreeks naar de Taliban is gehold toen zij de opleiding eenmaal achter de rug hadden. Kortom van een reële erfenis in positieve zin is nauwelijks sprake.

Als Nederlandse bevolking komen we er steeds meer achter dat we gewoon worden voorgelogen. Minister Asscher verklaarde onlangs publiekelijk dat onze bevolking veel begrip heeft dat ‘pijnlijke bezuinigingen nu eenmaal noodzakelijk zijn’. Het leverde bijna 1500 berichten op NUjij op, uiteraard grotendeels negatief. Als je ziet hoe met name de VVD omgaat met het vluchtelingenbeleid en de opvattingen over ‘illegalen’ dan belazert men de coalitiepartner (de PvdA) waar men bij staat.

Wat is er nog terug te vinden van de veelgeprezen motie van Sander Terpstra tijdens de ingelaste partijraad? Wat staat nog overeind van de fraaie betogen van partijvoorzitter Hans Spekman? Hij is zeker langere tijd met vakantie. Nu het echt om de knikkers gaat, geeft hij niet thuis. Je hoort of ziet niets van de oud-wethouder van Utrecht. Fred Teeven doet gewoon waar hij zin in heeft en vaak is dat volstrekt onmenselijk.

Kortom er worden steeds meer sprookjes verteld. Iedere dag opnieuw. Er spant er een de kroon. In Eindhoven zetelt ook het UWV. Landelijk voorspelt het UWV een extra miljardentekort aan het eind van het jaar, met name op grond van het sterk stijgende aantal WW-uitkeringen. Daarmee is bij het voorliggende bezuinigingsbedrag van 6 miljard nog geen rekening gehouden. Dat tekort, zo stelt het UWV, loopt in 2014 nog gigantisch op!

Weer nieuwe bezuinigingen dus voor 2015? Wat is er aan de hand? Het UWV in Eindhoven keert werkloosheids-uitkeringen uit. Maar in FNV-verband (ons spreekuur) stellen we vast dat als iemand met een werkloosheidsuitkering ziek wordt, (na drie maanden) een ziektewet-uitkering krijgt. Ook via dat veel bekritiseerde UWV. Alleen het vreemde is dat ook de werkloosheidsuitkering van betrokkene gewoon doorgaat! Ja, dan snappen we dat het met die uitkeringen de verkeerde kant uitgaat.

Inhoudelijk stelt die club al niets voor, maar ze kunnen ook niet rekenen en zijn onzorgvuldig. Wat de cliënt nu netto teveel krijgt, moet hij straks in bruto bedragen terug betalen. Niet omdat hij fout zit, maar het UWV. Sprookjes dus. Soms met ernstige persoonlijke gevolgen!

Vic Kerkhoff, SP lid te Best en
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten