Diederik Samson: in het Kamerdebat!

26 juni 2013

Diederik Samson: in het Kamerdebat!

Diederik Samson stelt dat de woningbouwcorporaties over miljarden (honderden!) aan vermogen beschikken en die moeten investeren om de economie op gang te helpen. Hij zei dat met droge ogen. Kennelijk is het de fractieleider van de PvdA ontgaan dat minister Blok de onzinnige gedachte van een verhuurdersheffing – jaarlijks – van 1,75 miljard bij de corporaties weghaalt.

Die centen worden overigens betaald door de huurders zelf, door bij herhaling de huren te verhogen, ook voor sociale woningen die hun waarde al lang hebben bereikt. Emile Roemer vroeg bij interruptie en bij herhaling om die 1,75 miljard om te zetten in een investeringsverplichting voor de corporaties. Dat betekent een investering van 10 tot 12 miljard en dat jaagt de werkgelegenheid aan. Omdat bestaande woningen kunnen worden gerenoveerd, geïsoleerd en nieuwe woningen kunnen worden gebouwd.

Dat zou ook een groot positief effect hebben voor werkgelegenheid in directe zin, maar ook voor toeleveranciers als: keukenleveranciers, badkamers, tuinen etc. Nee, zei Samson op de vraag van Emile Roemer om steun voor dit voorstel, want dat geld is er niet. De overheid heeft dat geld niet. En dat gebeurde tot drie maal toe. Toen mocht Roemer niet verder van de voorzitter, die niet stuurt, maar erger nog, ook niet luistert.

Econoom Sweder van Wijnbergen gaf in Nieuwsuur op 25 juni jl. commentaar op de ‘verleiding’ die Samson in het geding heeft gebracht. Van Wijnbergen stelde direct dat deze oproep van Diederik Samsom aangeeft dat het kabinet de weg volledig kwijt is en kennelijk helemaal geen plan heeft om uit de economische crisis te komen. En daarom uit de losse pols wat voorstellen doet, die overigens Sweder van Wijnbergen volstrekt onhaalbaar acht.

Geen van de voorstellen van Samson zal succes hebben, omdat het vertrouwen van de burger ontbreekt in een overheid die zes weken geleden nog maar repte over een ‘historisch’ sociaal akkoord (Rutte), 4,3 miljard bezuinigingen van tafel haalde en vervolgens enkele weken geleden er een hard bedrag van 6 miljard aan bezuinigingen voor terug kwam. Hoe betrouwbaar kan een kabinet zijn jegens vakbonden en werkgevers! Wat zijn afspraken dan nog waard?

De heer Rehn komt een keer langs in Den Haag en floep, de minister van Financiën, ook al een PvdA-er, gaat door de bocht. En diezelfde Jeroen Dijsselbloem stond ook handenklappend tussen de onderhandelaars toen dat befaamde Sociaal Akkoord werd gesloten. Dat het invoelend vermogen van dit kabinet zo slecht is, is niet te begrijpen. Burgers zijn niet dom, hebben in de gaten dat woordbreuk ongeveer een onderdeel is van het beleid. Hebben dus geen vertrouwen en geven dus ook geen geld uit. Als je geen echt, inhoudelijk perspectief biedt, maar volhardt in je negatieve benadering dan geeft de burger niet thuis. En dat beeld zal zich nog verharden als dit kabinet zijn huidige draconische beleid niet aanpast.

De advocatenkantoren die fiscaal de houders van Stamrecht-BV’s begeleiden, gaven ook al aan dat de ca. 7 miljard die zij bewaken niet loskomen door enkele opmerkingen van de fractieleider van de PvdA. Daarvoor is meer nodig. Ook Van Wijnbergen stelde dat de pensioenfondsen hun buffers nog moeten versterken en dat weer indexeren van en het ophouden van korten op pensioenen voorrang verdient, om de ouderen die het niet zo breed hebben te beschermen.

En ondanks eerdere uitspraken van Samson dat ouderen vooral rijk zijn, bestaat er een hele grote groep die het volledig moet doen met een beperkt pensioen en hun AOW! Vermogen is daar gewoon niet aan de orde. En banken die volgens Samson ook meer moeten doen om het Midden- en Kleinbedrijf te financieren, hebben nog steeds het probleem van het versterken van hun vermogenspositie en zitten met z’n allen op een kostbare Vastgoedbubbel, die waarschijnlijk ook nog miljarden aan verliezen en dus afschrijvingen gaat opleveren.

De vraag is steeds: gaat het wel goed met de fractieleider van een van de regeringspartijen. Als je ziet hoe zijn ondoordachte voorstellen worden neergesabeld door alle deskundigen die door Nieuwsuur werden geraadpleegd, dan schrik je toch. Of was het een praatje voor de vaak, in verband met het debat in de Tweede Kamer de volgende dag. Dat is nog veel erger! Dat raakt direct aan betrouwbaarheid. En dat is het laatste wat je een landelijk bekend politicus zou moeten kunnen verwijten.

Vic Kerkhoff, SP lid te Best en
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten