Diederik Samson: de verleider!

25 juni 2013

Diederik Samson: de verleider!

Ik ken Diederik Samson als een rechtgeaard politicus, milieubeschermer bij uitstek, wat meer opererend aan de linkerzijde en integer in zijn opvattingen en daden. Diederik heeft samen met Mark Rutte in ongeveer anderhalve week na de verkiezingen een kabinet in elkaar geknutseld, dat moet hervormen en bezuinigen. Wat komt daarvan nu in feite terecht als je de laatste oproep van de PvdA-fractievoorzitter beziet?

‘We moeten het geld weer laten rollen’. Met name pensioenfondsen, burgers en overheid (sic!) moeten durven investeren om de economie een flinke oppepper te geven, zegt Samson, ernstig en oprecht. Althans zo wil hij dat zijn oproep wordt gezien en beluisterd. Hij is een van de weinigen die bij NU.jij inmiddels meer dan 800 kritische reacties in nauwelijks zes uur tijd heeft verzameld. Verreweg de meeste daarvan zijn uiterst negatief over de oproep die de fractievoorzitter van de PvdA hij doet.

Samson noemt als een van de voorbeelden die meer geld moeten besteden de houders van zogenaamde ‘Stamrecht BV’s’. Wie zitten eigenlijk achter deze BV’s? Dat zijn de ontslagen directeuren van bijvoorbeeld zorginstellingen, woningbouwcorporaties en bedrijven die een ontslagvergoeding van vaak tonnen meekregen en daarover niet te veel belasting wilden betalen. ‘Het gaat daar vaak om veel geld’ stelt Samson onomwonden. Ja, dat dankt je de koekoek! Directeuren van corporaties (denk even aan Vestia) en van zorginstellingen die door vaak grotesk wanbeleid aan hun loopbaaneinde kwamen, pakten in de gauwigheid als ontslagbonus even een paar miljoen gemeenschapsgeld mee. En die centen moeten nu terug in de economie.

Denkt Samson nu echt dat het juist die bevolkingsgroep is die de economie weer even de goede kant opstuurt, omdat zij allemaal en ook nog tegelijkertijd een nieuwe auto, een nieuw huis en nieuwe kleding gaan kopen? Dit denken is van een simpelheid die z’n weerga niet kent. Pensioenfondsen die het toch al moeilijk hebben met hun dekkingsgraad moeten hypotheken verstrekken, dan maken zij een mooier rendement. Wat?

Pensioenfondsen in ons land moeten wennen aan een nieuw stelsel, moeten verplicht hun buffers vergroten, zodat wellicht indexering weer tot de mogelijkheden behoort en fondsen die nu al ‘kortingen’ hebben doorgevoerd moeten in staat zijn dat beleid te verlaten. Het is tragisch dat een man met de statuur van Samson zo in paniek kan raken en net als Rutte enkele maanden geleden zoveel onzin kan uitslaan. Hoeveel gewone Nederlanders die ontslag hebben gekregen, beschikken over zo’n Stamrecht BV? Ze kennen het begrip niet eens: de meesten van hen betalen wel gewoon belasting over die ontslagvergoeding!

En dan noemt Samson zich ook nog aanvoerder van een linkse partij die Nederland ‘Sterker en Socialer’ uit de crisis wil laten komen. Terecht stelt Emile Roemer dat deze bijdrage voortkomt uit een paniekreactie van Samson, die ervaart dat de cijfers van zowel het CBS als het CPB er steeds dreigender uit gaan zien en Nederland afglijdt naar een niveau dat we tot voor kort voor onmogelijk hebben gehouden.

Samson en veel andere politici van zijn partij en partner de VVD hebben kennelijk onvoldoende in de gaten dat het gevoerde beleid van de beide kabinetten Rutte (denk nog even aan het Lente-akkoord van vorig jaar) deze neergaande spiraal tenminste bevordert. Neem een waardevolle vent als Asscher die door een onverdacht medium als NRC/Handelsblad al wordt neergezet als de minister van Sociale Zaken en Werkloosheid.

Die werkloosheid is inmiddels torenhoog, de jeugdwerkloosheid is nog nooit zo hoog geweest en er dreigt een ‘verloren generatie’ op te groeien. En dan nog eens zes miljard bezuinigen in de begroting van 2014. Wouter Bos stelt dat hij als econoom daar tegen is, maar als politicus vindt hij de keuze onontkoombaar. God helpt het VUmc straks de brug over. Gaat Bos daar ook kwartetten als het gaat om zorgbehoefte en de daarbij behorende uitgaven?

Eerlijk gezegd begrijpt de Nederlandse bevolking toch niets meer van dit geharrewar en gedoe. Kijk eens naar het volstrekt wegebbende vertrouwen in dit kabinet. Kijk naar de peilingen voor VVD en PvdA. Men houdt minder dan 40 zetels over van de 79 die men nu heeft. Als binnen een jaar dat gevoel bij het volk bestaat, moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.

En vooral geen kretologie bedrijven. Daar kijken we echt doorheen.

Vic Kerkhoff, SP lid te Best en
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten