De commissie-Van Dijkhuizen

23 juni 2013

De commissie-Van Dijkhuizen

Inmiddels is het rapport van de commissie Van Dijkhuizen binnen. Het zal nog wel even duren voordat de effecten daarvan zijn doorgerekend voor de verschillende bevolkingsgroepen. Zelf zegt de commissie dat de effecten gemiddeld neutraal zullen zijn. Daar heb je het weer: Gemiddeld!

Ook ik heb alle effecten nog niet doorgerekend, maar er zijn alvast wel wat conclusies te trekken. Door het verlagen van de hoogste belastingschijf van 52% naar 49% krijgen de 50 duizend meest verdienende Nederlanders er gezamenlijk 350.000.000 euro bij. Netto wel te verstaan!

De commissie wil ook de kapitaalbelasting van 4% terugbrengen naar 3%. Daarmee gaat er zo’n 12.000.000.000 euro richting de mensen met kapitaal.

Deze berekeningen zijn gemaakt met gegevens uit 2009 en 2010 (CBS). Het is bekend dat er de laatste jaren meer rijken zijn bijgekomen en er meer spaargeld is opgepot. Daardoor zouden de bovengenoemde bedragen in de realiteit nog wel eens veel hoger kunnen zijn.

Als de effecten gemiddeld neutraal zijn en de rijken er goed op vooruit gaan is het duidelijk dat er iemand flink voor moet gaan betalen. Wie zouden dat zijn? Antwoord: de mensen die niet rijk zijn. Dan heb ik het niet alleen over werkelozen en werknemers, maar vooral ook over ZZP’ers en de kleine middenstand.

Kort geleden sloot Rutte een sociaal akkoord met de werkgevers- en werknemersorganisaties. Daarin werd afgesproken dat er niet verder bezuinigd zou worden. Even ontstond de indruk dat het tot hem doorgedrongen was dat hij het land aan het kapot bezuinigen was. Maar nee, de inkt van het akkoord is amper droog of hij kondigt weer 6 miljard aan bezuinigingen/lastenverzwaringen af. Hij is dus niet betrouwbaar en hij is eigenwijs.

De vraag is nu: gaat hij het rapport Dijkhuizen omarmen? Als hij dat doet gaat het hem dus helemaal niet om bezuinigen of om de 3% norm; dan gaat het hem alleen maar om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld van de armen naar de rijken te brengen. Zien de Nederlanders dat dan niet? De armen zie dat wel. Die zien het simpelweg aan hun portemonnee. Een belangrijke groep middeninkomens lijkt nog steeds te denken dat Rutte hun belangen behartigt. Sorry jongens, de VVD is er alleen voor het grootkapitaal.

Het meest onbegrijpelijke is dat de PvdA zich zo door Rutte laat inpakken. Dan vraag je je af wat voor soort lijm er op dat pluche van de regering zit.

Beide partijen zijn zich in rap tempo aan het vervreemden van de kiezers. De vraag rijst of zulke partijen nog wel passen in een democratie.

Een lichtpuntje zijn de tussentijdse peilingen. De beide partijen zijn inmiddels al 42 van hun 79 zetels kwijt. Nog even en ze zijn samen kleiner dan de SP!

Mick van Son