Woonakkoord: paar grote fouten!

13 februari 2013

Woonakkoord: paar grote fouten!

Het woonakkoord dat het kabinet met drie oppositiefracties heeft gesloten vertoont enkele ernstige mankementen. Immers men heeft verzuimd twee belangrijke ander partijen bij het overleg uit te nodigen! Dat zijn de AFM (de autoriteit financiële markten) en de banken.

Men gaat er namelijk van uit dat starters weer worden aangemoedigd een woning te kopen nu de voorwaarden rond met name aflossing zijn verruimd. Maar men vergeet dat de AFM juist heeft bepaald dat geen hypotheken mogen worden verstrekt aan kopers die geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben.

En nu heeft 90% van alle jonge starters juist een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, dus gewoon een flexcontract. Banken moeten zich in hun verstrekkingsbeleid aan dit AFM-decreet houden.

Daarnaast zijn de tarieven voor nieuwe hypotheken te hoog, op grond van het rentemonopolie dat grootbanken in Nederland hebben. Vaak zit tussen de huidige betaalde spaarrente en de gevraagde hypotheekrente meer dan 3 tot 4%. Zo’n rentemarge hebben we de laatste decennia nauwelijks gezien!

Kortom, het kabinet en natuurlijk manneke Pechtold tonen zich net zo verheugd als tijdens het befaamde Kunduz-akkoord, maar er valt niet veel te juichen.

Bovendien maken vrijwel alle media zich vandaag schuldig aan een verkeerde weergave van de overeengekomen huurverhogingen. Men stelt (behalve De Telegraaf) dat de huren geen 9% omhoog gaan, maar 6,5%. Ook het ED maakt zich aan onjuiste informatie en nog wel op de voorpagina schuldig.

Nee, het gaat dan om een huurverhoging voor sociale huurwoningen die enerzijds worden bewoond door huurders met een inkomen boven 33.000 euro bruto (4% stijging) en anderzijds door huurders met een inkomen boven 43.000 euro (6,5% stijging). Maar de inflatie is over 2012 3%, dus het kan in beide situaties nog wel een procentje hoger worden!

Huren in de vrije sector komen niet in beeld. Die huren worden meestal slechts verhoogd met het inflatiepercentage plus soms een kleine opslag.

Dom dus, net als NU.nl dat die fout al weken achter elkaar maakt.

En de woningcorporaties zijn natuurlijk enorm blij dat zij geen 2 miljard zien verdwijnen uit hun vermogen, maar ‘slechts’1,75 miljard. Neen, van die 250 miljoen kun je natuurlijk prima onderhoud plegen en nieuwe woningen bouwen!

Nog even over dat befaamde scheef wonen. Huurders hebben dat nooit gewild.

Maar duurdere huurwoningen zijn vrijwel niet gebouwd, dus zij waren wel aangewezen op sociale huur als zij niet in aanmerking kwamen voor een hypothecaire lening op een koopwoning. Zo straft het kabinet mensen die helemaal niet scheef wilden wonen, maar daartoe gedwongen waren, omdat zij anders helemaal geen woning hadden kunnen betrekken.

Het getuigt opnieuw van broddelwerk, alhoewel de bouw er wellicht met name als gevolg van het dalen van het BTW-percentage tot 6% bij verbouwingen er nog enigszins mee kan opschieten.

Maar als je dagelijks berichten bereiken over massa-ontslag nu weer bij ING, dan sta je als gewone werknemer niet primair te wachten op een ingrijpende verbouwing van je huis. De conservatieve Christenpartijen en het dolende D66 hebben zich weer eens deerlijk vergist!

Vic Kerkhoff
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten